Een bedrijfsnaam bedenken voor je onderneming is geen makkelijke opdracht. Inspiratie vind je gelukkig overal (en een handig stappenplan hier). Soms ook op het kleine of wat grotere scherm. Zo haalden horecazaken ‘Mister Bean’ en ‘La vérité si je mange’ de mosterd overduidelijk bij films en televisie. Maar, mag dat eigenlijk wel? En waar moet je op letten?
Voor het bedenken van een bedrijfsnaam gelden een aantal regels. Je bedrijfsnaam moet voldoende origineel zijn en mag je potentiële klanten niet misleiden. Maar wat als je bedrijfsnaam op een film of een serie baseert? Krijg je dan geen problemen met auteursrechten? We zetten de belangrijkste inzichten op een rij.
Een bedrijfsnaam verzinnen: wat mag?
In principe mag alles. Bij het verzinnen van een bedrijfsnaam mag je gelijk welk woord uit gelijk welke taal gebruiken, mag je letters door elkaar haspelen en mag je zelfs een volledig nieuw woord verzinnen. Oneindig veel mogelijkheden dus. (Tip: probeer enkele van deze brainstormtechnieken om tot een leuke naam voor je zaak te komen)
Al geldt er één belangrijke uitzondering: de bedrijfsnaam die je kiest, mag de rechten van een concurrent niet schenden.
Ga daarom altijd na of er al een bedrijf bestaat met een naam die identiek is of sterk lijkt op de naam die je voor ogen hebt. Dat kan je bijvoorbeeld via de Kruispuntbank van Ondernemingen opzoeken. Of het merk al geregistreerd staat check je dan weer in het merkenregister. Maar ook Google brengt vaak raad.
Komt het toch tot een geschil? Dan hanteert de rechter drie criteria om uit te maken of er een risico bestaat dat de handelsnamen met elkaar verward worden:
- Hoe sterk lijken de namen op elkaar?
- Hoe sterk lijkt de activiteit van beide zaken op elkaar?
- Hoe ver of dicht zijn beide zaken van elkaar verwijderd?
Voorbeeld 1: Mister Bean focust zich op een volledig andere sector
Ga je naar Kessel-Lo, dan tref je er Mister Bean vlakbij het station van Leuven. Niet het stuntelige typetje van televisie, wel de gelijknamige koffiebar. Een verwijzing naar bonen past perfect bij een koffiebar. Eigenaar Thomas Vreriks maakt zelf ook graag eens een grapje. Het is een bedrijfsnaam die blijft hangen.
Soms vragen klanten zich af of de naam Mister Bean wel mag gebruikt worden. Dat kan dus prima, zolang de zaak op een compleet andere sector focust en niets doet met bijvoorbeeld comedy. Thomas Vreriks heeft dat meteen gecheckt en de .be-domeinnaam geregistreerd.
Lees hier hoe ook jij makkelijk en snel een domeinnaam kiest en registreert.
Voorbeeld 2: Bij La vérité si je mange is de knipoog voldoende duidelijk
De Brusselse zaak La vérité si je mange waar je bagels en snacks kunt eten, opende haar deuren toen de film ‘La vérité si je mens’ in de zalen speelde. De woordspeling was snel gemaakt. Bovendien waaien nieuwsgierige mensen alleen al voor de naam binnen, zonder zelfs maar naar de prijzen op de menukaart te kijken. In de wijk logeren veel Franse toeristen, die vertrouwd zijn met de films en de knipoog appreciëren.
Je eigen bedrijfsnaam verzinnen: duidelijk wat mag en wat niet?
Dan ben je nu helemaal klaar om zelf een naam voor je zaak te bedenken. Houd rekening met de 5 kenmerken van een sterke bedrijfsnaam en kijk na of jouw naam nog vrij is!
Is het webadres voor jouw idee nog vrij?
Verder lezen:
-
Een bedrijfsnaam in 5 stappen
Zelf ook een unieke bedrijfsnaam bedenken? Van eerste brainstorm tot die ene, originele naam voor je zaak: dit stappenplan helpt je op weg.
-
Alliteratie in je merknaam: een slimme zet
02 juni 2022De Wilde Weldoener, Het Spaanse Spook of De Dartele Draak: Suske en Wiske zijn kampioenen van de alliteratie. Werkt zo’n beginrijm ook in je bedrijfsnaam? -
Een grappige bedrijfsnaam is (niet) altijd een goed idee
19 april 2022Bij een goed gevonden naam denken mensen vaak aan een zo grappig mogelijke naam. Maar is een humoristische bedrijfsnaam wel altijd zo’n goed idee?