test

Coolblue: laat je inspireren door een concurrent

05 juni 2022

In 1999 brainstormden 3 Rotterdamse studenten Bedrijfskunde Pieter, Paul en Bart over hun toekomstig bedrijf. Online shoppen kwam toen net op. Daar speelden ze op in met Coolblue. Met deze originele bedrijfsnaam onderscheidden ze zich heel bewust van een falende concurrent. Ze vertellen wat Coolblue zo’n sterke merknaam maakt.

We spreken Matthias De Clercq, country manager België van Coolblue. Hij vertelt welke lessen andere ondernemers uit de merknaam ‘Coolblue’ kunnen trekken.

Kies een originele invalshoek

Een originele bedrijfsnaam bedenken is niet makkelijk. Je kan je baseren op een aantal brainstormtechnieken, maar zelfs dan is een originele invalshoek onmisbaar voor een sterke bedrijfsnaam. En dat hadden de oprichters van Coolblue al snel door.

Matthias De Clercq: “De oprichters van Coolblue hebben zich eigenlijk geïnspireerd op een falende concurrent bij het bedenken van hun bedrijfsnaam. Die concurrent blonk uit in een gebrekkige service en klantgerichtheid en ging dan ook al snel op de fles. Dat wilde Coolblue anders doen. En daarom kozen de oprichters voor een naam die haaks op die van de concurrentie stond. De naam van die concurrent? Hot-orange.”

Ga voor één overkoepelende bedrijfsnaam

Coolblue verkoopt laptops en smartphones, maar ook wasmachines, camera’s, stofzuigers, noem maar op. Is het dan wel verstandig om voor één overkoepelende bedrijfsnaam te kiezen?

Matthias De Clercq: “In het begin pakten we niet uit met de bedrijfsnaam Coolblue, maar met aparte webshops: wasmachinestore.be, camerashop.be enzoverder. Al snel merkten we dat bezoekers de andere producten uit ons aanbod niet vonden. “Blij met de aankoop van m’n gsm, jammer dat jullie geen laptops verkopen”, kregen we te horen van klanten.”

En dus gooiden de oprichters van Coolblue het over een andere boeg. Matthias: “Kiezen voor één domeinnaam is slimmer. De klanten vinden makkelijker hun weg tussen onze productgroepen. Onze marketing en branding verloopt nu ook veel efficiënter.”

Focus op een lokale aanpak… met internationale allures

Coolblue is actief in België en in Nederland: je hebt coolblue.be en coolblue.nl. De aparte landextensies onderstrepen hun lokale aanpak. 

“In al onze vormen van klantcontact werken we met een Belgische en een Nederlandse afdeling: de klantendienst, onze winkels, callcenters en social media”, aldus Matthias. “Dat lijkt misschien omslachtig, maar op termijn levert zo’n lokale aanpak je veel meer op. En dankzij onze Engelstalige naam kunnen we ook internationaal nog alle kanten uit.

Ook op zoek naar een sterke naam voor je zaak? Bekijk dan zeker ons stappenplan voor het bedenken van een sterke bedrijfsnaam. Leuke naam gevonden? Controleer hieronder of het webadres nog vrij is.

Is het webadres voor jouw idee nog vrij?

Verder lezen