test

Maak van elke creatieve brainstorm een succes: 4 tips die altijd werken

29 april 2022

Na de eerste lading - meestal voor de hand liggende - ideeën, raken creatieve brainstorms vaak in het slop. De deelnemers redeneren in cirkels of komen niet tot nieuwe ideeën. Kan iedereen een extra push gebruiken? Met deze vier brainstorming technieken doorbreek je dat patroon, breng je de dynamiek terug op gang en blaas je jouw brainstorm nieuw leven in. 

Brainstorm tip 1: Bekijk het vanuit een andere hoek

Loop je vast, bekijk het probleem dan eens vanuit een totaal andere context of perspectief. Haal er bijvoorbeeld een leek bij die niets van het onderwerp afweet, of iemand uit een totaal andere sector. Doe visuele inspiratie op in magazines of via image search. Betrek er een willekeurig voorwerp of dier bij. Beeld je in hoe een superheld of bekend persoon dit zou aanpakken, of iemand uit een ander land of andere tijdsperiode. Via die “omweg” kom je vaak tot verrassende, originele ideeën.

Brainstorm tip 2: Maak van elk obstakel een kans

Bedenk waarom je vastloopt na de eerste ideeënronde of wat kan verhinderen dat je je doel bereikt. Haal daarvoor het kleine kind in jezelf boven dat tot vervelens toe vraagt: “En waarom?” Zo kom je tot de kern van het probleem. Misschien dragen deze “obstakels”, of moeilijkheden aan het product of bedrijf, net een mogelijke oplossing in zich. Bedenk alle stappen die nodig zijn om van het probleem tot de oplossing te komen.

Brainstorm tip 3: Kom letterlijk uit je comfortzone

De plek waar je brainstormt bepaal je al tijdens de voorbereiding en heeft een grote invloed op je ideeën. Op een plaats waar je vaak bent is de kans op vernieuwing minder groot. Zoek prikkels op in een lichte, open ruimte. Als het even kan, ga naar buiten en doe iets fysieks. Door je aandacht op iets anders te richten stop je met je blind te staren op een probleem. Maak bijvoorbeeld een wandeling om je creatieve proces op gang te brengen.

Brainstorm tip 4: Zet eens een andere hoed op

Psycholoog Edward De Bono bedacht de zes denkhoeden. Elk kleur staat voor een bepaald type beoordelaar:

  • Zwart is de kritische advocaat van de duivel
  • Wit is informatief en baseert zich op data en feiten
  • Blauw houdt het proces in de gaten
  • Geel bekijkt alles positief en ziet enkel de voordelen
  • Groen kijkt naar creatieve mogelijkheden en alternatieven
  • Rood let op emoties en gevoelens

Door af en toe van hoed te wisselen bekijk je het probleem vanuit alle mogelijke standpunten. Je voorkomt dat er alleen maar kritiek geleverd wordt op voorstellen en creëert een positieve sfeer om in te brainstormen. Vermijd dat de personen in de brainstorm onder tijdsdruk of prestatiedruk komen te staan, want dat belemmert net de creativiteit.
 

Jullie tweede adem gevonden? Dan liggen er misschien al enkele leuke namen voor je zaak op tafel. Controleer meteen of de domeinnaam nog vrij is.

Is het webadres voor jouw idee nog vrij?

Meer lezen