Wanneer je op zoek bent naar een naam voor je zaak, is het een goed idee om je creativiteit de vrije loop te laten tijdens een brainstormsessie. Door middel van bepaalde technieken kom je zo op ideeën waar je in eerste instantie misschien niet aan dacht. Eén van die methodes is onomatopeeën oftewel klanknabootsingen gebruiken. Jennifer Maus van Speech Splash vertelt er ons alles over.
In april 2016 lanceerde Jennifer Maus Speech Splash, een vernieuwend taalconcept dat zich richt tot kinderen van 9 maanden tot 12 jaar. Jennifer biedt workshops en individuele thuisbegeleiding aan in Engels, Nederlands en Frans.
Inspiratie uit het Frans
Jennifer Maus: “Kinderen zijn dol op onomatopeeën en woordspelingen. Terwijl volwassenen zich schamen omdat ze niet weten hoe ze een moeilijk woord moeten uitspreken, trekken kinderen zich daar niets van aan. Die ongedwongen houding vormt ook de essentie van onze aanpak.”
Maus: “Onze naam moest al zeker vrolijk klinken. Verder wilden we er ook graag een verwijzing naar een taalbad in verwerken. Zo kwamen we op het idee van ‘speech splash’, afgeleid van het Franse ‘splitch splatch’, dat doet denken aan een bad.”
Een vrolijk klinkende bedrijfsnaam
Het is niet onlogisch dat Jennifer voor een “vrolijk klinkende” naam koos. Klanksymboliek is een belangrijke factor wanneer je een naam kiest, zeker bij een onomatopee.
Ook andere merken vonden inspiratie in onomatopeeën. Denk maar aan krokante etenswaren als de Crunch-reep of de krokante muesli van Cruesli. Of sissende drankjes met veel prik als Schweppes of Spa.
De tip van Jennifer
Voor Jennifer moest het plaatje kloppen, zowel qua klank als betekenis. “Het lag voor de hand dat ik een naam zou gebruiken die overeenkomt met de waarden en boodschap van mijn bedrijf. Daarom: als je van plan bent om een sterk merk uit te bouwen, zoek dan verder dan een louter descriptieve of doordeweekse naam.”
Heb je al een leuke naam voor jouw zaak in gedachten. Check hier of de domeinnaam nog vrij is.
Is het webadres voor jouw idee nog vrij
Verder lezen:
-
Een bedrijfsnaam in 5 stappen
Zelf ook een unieke bedrijfsnaam bedenken? Van eerste brainstorm tot die ene, originele naam voor je zaak: dit stappenplan helpt je op weg.
-
Wat de klank van je bedrijfsnaam vertelt over je merk
10 februari 2022Wil je een krachtige bedrijfsnaam bedenken? Sta dan ook stil bij de klank van je naam. Die schept onbewust al verwachtingen over je merk. -
Een grappige bedrijfsnaam is (niet) altijd een goed idee
19 april 2022Bij een goed gevonden naam denken mensen vaak aan een zo grappig mogelijke naam. Maar is een humoristische bedrijfsnaam wel altijd zo’n goed idee?