test

Speech Splash: een onomatopee zorgt voor een vrolijke noot in je bedrijfsnaam

08 juni 2022

Wanneer je op zoek bent naar een naam voor je zaak, is het een goed idee om je creativiteit de vrije loop te laten tijdens een brainstormsessie. Door middel van bepaalde technieken kom je zo op ideeën waar je in eerste instantie misschien niet aan dacht. Eén van die methodes is onomatopeeën oftewel klanknabootsingen gebruiken. Jennifer Maus van Speech Splash vertelt er ons alles over.

In april 2016 lanceerde Jennifer Maus Speech Splash, een vernieuwend taalconcept dat zich richt tot kinderen van 9 maanden tot 12 jaar. Jennifer biedt workshops en individuele thuisbegeleiding aan in Engels, Nederlands en Frans.

Inspiratie uit het Frans

Jennifer Maus: “Kinderen zijn dol op onomatopeeën en woordspelingen. Terwijl volwassenen zich schamen omdat ze niet weten hoe ze een moeilijk woord moeten uitspreken, trekken kinderen zich daar niets van aan. Die ongedwongen houding vormt ook de essentie van onze aanpak.”

Maus: “Onze naam moest al zeker vrolijk klinken. Verder wilden we er ook graag een verwijzing naar een taalbad in verwerken. Zo kwamen we op het idee van ‘speech splash’, afgeleid van het Franse ‘splitch splatch’, dat doet denken aan een bad.”

Een vrolijk klinkende bedrijfsnaam

Het is niet onlogisch dat Jennifer voor een “vrolijk klinkende” naam koos. Klanksymboliek is een belangrijke factor wanneer je een naam kiest, zeker bij een onomatopee.

Ook andere merken vonden inspiratie in onomatopeeën. Denk maar aan krokante etenswaren als de Crunch-reep of de krokante muesli van Cruesli. Of sissende drankjes met veel prik als Schweppes of Spa. 

De tip van Jennifer

Voor Jennifer moest het plaatje kloppen, zowel qua klank als betekenis. “Het lag voor de hand dat ik een naam zou gebruiken die overeenkomt met de waarden en boodschap van mijn bedrijf. Daarom: als je van plan bent om een sterk merk uit te bouwen, zoek dan verder dan een louter descriptieve of doordeweekse naam.”  

 

Heb je al een leuke naam voor jouw zaak in gedachten. Check hier of de domeinnaam nog vrij is.

Is het webadres voor jouw idee nog vrij

Verder lezen: