Heb je grote ambities? Dan wil je ongetwijfeld een bedrijfsnaam die in verschillende talen werkt. Het Duitse Zalando pakte dat goed aan en legde haar naam voor aan verschillende focusgroepen.
De oprichters van Zalando, Robert Gentz en David Schneider, waren zich van bij de start erg bewust van een goede merknaam. Ze wilden in de eerste plaats een internationaal klinkende naam, die in elke taal goed zou klinken en geen rare betekenis zou hebben in een andere taal. Dat hebben ze grondig onderzocht. Daarnaast moest de naam goed klinken en perfect passen bij hun product: toffe en inspirerende mode.
Ook getest op focusgroepen
Het bedenken van een passende naam voor hun bedrijf deden de twee zakenpartners samen. Hun belangrijkste parameter: de naam moet vooral hun toekomstige klanten aanspreken - hoe leuk of creatief sommige andere namen ook zijn.
Daarom betrokken ze hun klanten al vroeg in het proces. Monica Franz, Corporate Communications Manager Benelux, zegt daar het volgende over: “Gentz en Schneider lieten mogelijke namen professioneel testen door ze voor te leggen aan focusgroepen. Zo kregen ze nuttige feedback over de associaties die een bepaalde naam opwekte, of het aansloeg, en of het een naam een internationale bijklank had.”
Uit die test met focusgroepen kwam de naam Zalando als voorkeur naar voren.
Een internationale naam met een lokale aanpak
Met de internationalisering loopt het vlot. Zalando is ondertussen in vijftien landen aanwezig, in verschillende talen. Er is ook een zalando.be geregistreerd.
Waarom kiest een internationale speler voor een lokale domeinnaam? Monica: “De lokale aanpak is heel belangrijk voor ons merk, vandaar die aparte domeinnamen. De webshop, aanbod en diensten verschillen van land tot landen. In Italië is het bijvoorbeeld heel gewoon dat je jouw pakketje betaalt aan de koerier, terwijl dit in pakweg Zweden helemaal onbestaand is. Er zitten zelfs verschillen in taal tussen landen met dezelfde taal, zoals bijvoorbeeld Nederland en Vlaanderen. De Nederlandse shop biedt niet alleen andere content aan, de copy verschilt ook ten opzichte van de Vlaamse. Om zoveel mogelijk rekening te houden met de klant, alweer.”
Onthoud: denk vanuit je klant
Op zoek naar een sterke naam voor je zaak? Denk dan steeds vanuit je (toekomstige) klanten. Wat vinden zij leuk? De beste manier om dat te doen is door je naam voor te leggen aan je doelgroep voor je een finale beslissing neemt.
Een bedrijfsnaam gevonden waar je toekomstige klanten enthousiast van worden? Check snel of het webadres nog vrij is.
Is het webadres voor jouw idee nog vrij?
Verder lezen:
-
Een bedrijfsnaam in 5 stappen
Zelf ook een unieke bedrijfsnaam bedenken? Van eerste brainstorm tot die ene, originele naam voor je zaak: dit stappenplan helpt je op weg.
-
.be of .com: wat moet je kiezen?
19 april 2022Na de keuze voor je bedrijfsnaam, zit je nu in een volgende fase: de naam van je website bepalen. Kies je voor .be of .com? -
Zo haal je nog meer uit je eerste ideeën
15 april 2022De allerbeste ideeën voor een originele bedrijfsnaam ontstaan vaak net ná het brainstormen. Met deze brainstormtips haal je het beste uit je eerste ideeën.