test

Website of Facebookpagina: wat kies ik?

09 januari 2020

Communiceer jij meer en meer via Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat? Goed zo! Je bent op die manier snel en makkelijk bereikbaar voor je klanten. Toch blijft een eigen website onmisbaar.

“Ik zie de meerwaarde van een eigen website niet.”

“Je eigen huis bouw je toch ook niet op gehuurde grond?”. Deze vergelijking maakt de meerwaarde van een eigen website op slag duidelijk.

Social media zijn gehuurde grond. Je maakt gebruik van een platform, waar je zelf geen enkele controle over hebt. Je bent niet langer de eigenaar van de info die je er deelt. En je bent afhankelijk van gebruiksvoorwaarden en mogelijke wijzigingen. Als een platform stopt, ben jij alle info op je account kwijt.

Een eigen website gekoppeld aan een eigen domeinnaam is jouw eigendom. Jij bent er baas. Je bepaalt zelf de spelregels en hebt alle controle over de content die je er plaatst.

“Ik heb al een Facebookpagina. Iedereen kan mij vinden.”

Wat onthouden je klanten en mogelijke klanten het gemakkelijkst: je eigen, korte webadres www.mijnbedrijf.be of het lange adres www.facebook.com/mijnbedrijf? Juist, ja.

Maar om ook te kunnen verschijnen in de resultaten van zoekmachines zoals Google, is het hebben van een website een eerste stap.

Een eigen website is dus belangrijk om gevonden te worden. Het is het centrale punt waar je bedrijfsgegevens staan, je contactgegevens, openingsuren, je expertises, blog, … Op je website kan je makkelijk verwijzen naar je Facebookpagina, Instagram, Snapchat en alle mogelijke andere sociale netwerken waarop je aanwezig bent.

Heb je al een Facebookpagina maar nog geen website? Check alvast of je domeinnaam nog vrij is.

“Een pagina aanmaken op Facebook is veel makkelijker dan een eigen website opzetten.”

Het aanmaken van een pagina op social media is kinderspel en het kost je (bijna) niets. Tenzij je wil adverteren natuurlijk.

Maar een eigen website opzetten, hoeft niet complex en duur te zijn. Zélfs als klein bedrijf en zonder technische kennis.

“Oef! Nu ik een eigen website heb, kan ik wegblijven van Facebook.”

Niet echt.

Naast je eigen webstek maak je best ook gebruik van de kracht van sociale media om snel en efficiënt met je klanten te communiceren. Je stimuleert zo klanten ook om je website te bezoeken.

Een website aangevuld met aanwezigheid op sociale netwerken is dan ook de slimste keuze.

Conclusie

Een eigen website en social media: de twee kunnen niet zonder elkaar. Je eigen website is het hart van je communicatie waarop gebruikers alle informatie vinden die ze nodig hebben.

Je social media zijn ‘vluchtiger’. Ze dienen om snel en efficiënt te communiceren met je klanten (acties, promo’s, verspreiding van een nieuwe blogpost of video, technische problemen of sluitingsdagen).