test

Riskant: je publiek betrekken bij je naamkeuze

19 maart 2021

Je fans mee de naam van je organisatie laten bepalen, het lijkt slim. Zij zijn het tenslotte die gebruik maken van je producten of diensten. Hen betrekken bij het bedenken van je naam kan een nog trouwere community creëren rond jouw bedrijf, maar… het blijft riskant.

Gevaar: grappenmakers

Je hebt altijd wel een flauwe grappenmaker die een belachelijke naam suggereert en anderen die er voor de lol op stemmen. En dan zit je opgescheept met Boaty McBoatface als naam voor je onderzoeksschip (Verenigd Koninkrijk), Chuck Norris voor je voetgangersbrug (Slovakije) of Fred Durst voor je vuilophaaldienst (Austin, Texas).

Gevaar: teleurstelling

Als je jouw doelpubliek oproept om mee te denken, kan je er maar beter ook mee aan de slag gaan. Voor een nieuwe zeesluis in IJmuiden kwamen meer dan 5000 inzendingen binnen, waaronder leuke als Irma Sluis en De Sluizenmoeder. De organisatoren van de wedstrijd kozen toch droogweg voor Zeesluis IJmuiden, tot ongenoegen van wie mee dacht. 

Hoe moet het dan wel?

Het is een stuk veiliger om zelf een aantal mogelijke nieuwe namen te bedenken en je publiek tussen die opties te laten kiezen. Denk maar aan de de gorilla in Zoo Antwerpen die luistert naar de naam Vizazi, Swahili voor ‘generaties’ en een mooi eerbetoon aan grootmoeder Zazie. 

Een ander mooi voorbeeld is Bib Sophia in Schaarbeek. De naam van de bibliotheek verwijst niet alleen naar de godin van de wijsheid, maar ook naar de Bulgaarse hoofdstad, een knipoog naar de collectie Bulgaarse boeken.

Of je er nu voor kiest om de naam voor je nieuwe bedrijf, product of dienst zelf te verzinnen of niet, kijk zeker altijd eerst na of hij nog vrij is.

Is het webadres voor jouw idee nog vrij?

Verder lezen: