Algemene vragen
-
Nee. Voor een website of om een domeinnaam te registreren kan je niet bij ons terecht, maar wel bij een registrar. Een registrar verhuurt ruimte op zijn servers zodat je er je website op kwijt kan (hosting) en die tegelijk via je domeinnaam toegankelijk is op het internet.
-
Technisch is dat mogelijk. Het gebeurt immers vaak dat mensen een website beginnen te maken op een gratis platform. De gratis domeinnaam die je dan krijgt is een subdomein van de aanbieder en ziet er bijvoorbeeld als volgt uit: www.bijmijthuis.wordpress.com
Het kan goed zijn dat je na verloop van tijd toch denkt een eigen domeinnaam www.bijmijthuis.be te registreren. Je wil natuurlijk niet helemaal opnieuw beginnen, maar de inhoud van www.bijmijthuis.wordpress.com overzetten op www.bijmijthuis.be. Daarvoor kan je niet bij DNS Belgium terecht. Je registrar kan een verbinding tussen beide websites tot stand brengen. Voorwaarde is wel dat je registrar en de aanbieder van je gratis site moeten akkoord gaan met de operatie.
-
Het is mogelijk om een domeinnaam te registreren zonder nameservers, maar je domeinnaam zal dan niet actief zijn. Een nameserver vertaalt immers domeinnamen naar IP-adressen. Wanneer iemand je domeinnaam in zijn browser intikt, zal zijn computer aan de nameserver van je website vragen naar welk IP-adres hij moet surfen. Zonder die nameserver is je domeinnaam dus niet bereikbaar.
-
Technisch is dat perfect mogelijk, ook zonder provider, maar DNS Belgium is niet bevoegd om je daarbij helpen. Wij brengen alleen de verbindingen met nameservers (waarop je domeinnaam aangesloten is) tot stand, niet met webservers.
Het enige wat wij moeten weten om dat te kunnen doen is op welke nameserver je domeinnaam zal aangesloten worden. Die informatie krijgen wij van de registrar waar je je domeinnaam registreerde.
-
Nee. Bij DNS Belgium kan je geen enkele domeinnaam registreren, ongeacht de extensie. We zijn registry voor .be, .brussels en .vlaanderen. Maar ook voor die extensies moet je je domeinnaam laten registreren bij een registrar.
-
Bij een .be-domeinnaam kan het hoogstens een half uur duren voor de wijzigingen zichtbaar zijn, bij .vlaanderen of .brussels een paar minuten. Dat komt omdat wij automatische controles uitvoeren voor we nieuwe of gewijzigde domeinnamen activeren. Zo zorgen we ervoor dat de gepubliceerde lijst met domeinnamen (de zonefile) altijd correct, volledig en gevalideerd is. Lees meer details hierover. Het duurt maximaal 24 uur voor de wijziging over het hele internet verspreid is.
-
Op de homepagina kan je bepaalde gegevens van een domeinnaam opzoeken, bijvoorbeeld om te zien wie de houder is van een bepaalde domeinnaam. Je typt de domeinnaam in onder “gegevens opvragen” en je krijgt vervolgens de niet-persoonsgebonden gegevens van de domeinnaamhouder te zien wanneer deze domeinnaam van een onderneming is.
Wanneer de domeinnaam van een privépersoon is, tonen wij geen eigenaarsgegevens vanwege de Europese Privacy richtlijn (GDPR).
Je kan wel contact opnemen met een domeinnaamhouder door het contactformulier te gebruiken.
-
Als je een domeinnaam registreert als bedrijf of organisatie, dan zijn de registratiegegevens publieke informatie. De gegevens zijn dan voor iedereen zichtbaar. Als je een domeinnaam registreert als privépersoon, dan vallen deze gegevens onder de wet op de privacy en zijn ze niet voor iedereen zichtbaar. Vul je echter het veld ‘Bedrijf/organisatie’ in, al is het maar met ‘NA’, ‘/’ of ‘privé’, dan registreer je je als een bedrijf of organisatie en zijn je registratiegegevens dus voor iedereen zichtbaar. Je kan dit niet zelf aanpassen. Hiervoor moet je je registrar contacteren. Die kan dan bij ons een ‘monitored update’ aanvragen en je gegevens aanpassen.
-
Een domeinnaam registreren louter met de bedoeling hem met een grote winstmarge te verkopen is op zich niet in strijd met de wet.
Enkel "wederrechtelijke registratie" van domeinnamen is wettelijk niet toegestaan. Onder wederrechtelijke registratie verstaat de wet het registeren van een domeinnaam waarop men geen enkel recht of legitiem belang kan laten gelden met het doel een derde te schaden of er een ongerechtvaardigd voordeel uit te halen, wanneer die domeinnaam identiek is of sterk gelijkt op andermans merk, handelsnaam, vennootschapsnaam, geslachtsnaam, origineel werk, geografische aanduiding, enz…
Het beoordelen of de registratie van een bepaalde domeinnaam wederrechtelijk is behoort tot de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken of de erkende instanties voor alternatieve geschillenbeslechting en niet tot die van DNS Belgium.
-
Neen, DNS Belgium geeft geen lijsten van domeinnamen vrij om eventueel misbruik (spamming) tegen te gaan. Bovendien is een dergelijke vrijgave mogelijk in strijd met de garanties die DNS Belgium biedt aan de domeinnaamhouders op het vlak van bescherming van hun persoonsgegevens.
Beheer van je domeinnaam
-
Je registrar kan je vertellen wanneer je domeinnaam precies vervalt. Anders vraag je best een registratiebewijs op.
-
Na 40 dagen is de domeinnaam opnieuw beschikbaar voor wie hem wil registreren. Domeinnamen wordt vrijgegeven nadat de 40 dagen volledig verstreken zijn en 24 maal per dag (en dit telkens op het uur).
-
Bij je nieuwe registrar of reseller betaal je een bijdrage voor de transfer van je domeinnaam. Ook je huidige registrar of reseller kan voor de transfer een kleine overdrachtskost aanrekenen. Zoek dit op voorhand dus even uit en laat je informeren bij je huidige en je nieuwe registrar/reseller.
-
Wanneer je contactgegevens niet up-to-date zijn, kunnen wij je natuurlijk niet meer contacteren. Als domeinnaamhouder ben je echter contractueel verplicht om je gegevens up-to-date te houden.
Het is dus belangrijk dat je de contactgegevens die aan je domeinnaam gekoppeld zijn aanpast wanneer dat nodig is. Je kan dat niet rechtstreeks bij DNS Belgium doen. Enkel je registrar is gemachtigd om je contactgegevens te wijzigen.
-
Als de registrar weigert het e-mailadres te wijzigen op jouw vraag, kan je als domeinnaamhouder een klacht (met verstuurde e-mails in bijlage) indienen bij de juridische dienst van DNS Belgium via legal@dnsbelgium.be.
Onze juridische dienst onderzoekt de klacht en contacteert de registrar. Indien die geen geldige argumenten heeft en weigert de update uit te voeren, doen wij het in zijn plaats en factureren wij de gemaakte kosten aan de registrar.
-
De huidige registrar kan een domeinnaam verwijderen tussen het moment van het aanvragen van de transfercode (de code is 7 dagen geldig) en het lanceren/uitvoeren van de transfer door de nieuwe registrar.
De transfer kan nog steeds doorgaan, maar wordt dan een transfer uit quarantaine.
-
Een transferblokkering betekent dat de registrar de domeinnaam heeft geblokkeerd voor transfer. Dat kan enkel op vraag van de domeinnaamhouder.
-
1. Vroeg je zelf aan je registrar of webmaster om je domeinnaam te blokkeren (locken)? Vraag om deze op te heffen zodat je opnieuw de transfercode kan aanvragen.
2. Je registrar of webmaster heeft jouw domeinnaam automatisch geblokkeerd? Log in in het klantenpaneel en schakel deze optie zelf uit, zodat je daarna opnieuw de code kan aanvragen. Lukt dat niet, contacteer je registrar of webmaster om de blokkering op te heffen.
-
Wanneer je ook je website en mailboxen wilt verhuizen, is het eenvoudigst om een hostingpakket aan te schaffen bij de registrar die gaat instaan voor de webhosting na de verhuis.
Je kan je website dan al op een voorlopige domeinnaam plaatsen. Daarna pas verhuis je je domeinnaam. Maak altijd een back-up van je website (de teksten, afbeeldingen, bestanden…) voor je de transfer start.
-
De duur van de transfer is afhankelijk van de domeinnaamextensie. Heb je een .be-domeinnaam? Dan kan dit in 1, 2, 3 afgerond worden. Nadat je de verhuis hebt aangevraagd, checkt ons registratieplatform of de opgegeven transfercode correct is.
Als dat zo is, wordt de transfer onmiddellijk uitgevoerd. Binnen enkele uren kan je domeinnaam al verhuisd zijn!
-
Wanneer je bijvoorbeeld een domeinnaam registreert, zal de registrar een aantal handelingen moeten uitvoeren en in vele gevallen ook een aantal gegevens verifiëren. Een registrar biedt naast de registratie van domeinnamen ook een aantal andere diensten aan. Daarom is een registrar vrij zijn eigen prijs te bepalen in functie van zijn kosten en de geleverde diensten.
DNS Belgium daarentegen heeft een volledig geautomatiseerd registratiesysteem. Op die manier kunnen wij de prijs van een domeinnaam en van transacties met domeinnamen een pak lager houden, dan een registrar.
-
Als jouw registrar niet langer een contract heeft met DNS Belgium moet je je domeinnaam verhuizen naar een andere registrar. Er zijn 2 mogelijkheden:
- Er is een kandidaat-overnemer. Deze neemt alle domeinnamen over en laat ons deze transfer uitvoeren. Dit kost jou niets. De nieuwe registrar brengt je hiervan op de hoogte. Je hebt natuurlijk de vrije keuze om zelf een andere registrar te kiezen. Dan betaal je een gewone transfer.
- Er is geen kandidaat-overnemer. Dan zorgen wij tijdelijk voor jouw domeinnaam en contacteren we je per brief en per e-mail om zo snel mogelijk een nieuwe registrar te kiezen die jouw domeinnaam verhuist.
- 2 maanden voordat je domeinnaam vervalt, krijg je opnieuw een mail en een brief van ons. Als je de domeinnaam niet verhuist voor die datum, zal je domeinnaam niet meer werken (out of service).
- op het einde van de maand waarin je domeinnaam vervalt, is deze 'out of service'
- 2 maanden nadien geven we de domeinnaam vrij
-
- Bij overlijden: de erfgenaam. Wij vragen een overlijdensbericht en volmacht van een erfgenaam.
- Bij faillissement: de curator. Wij vragen een document van de curator dat het faillissement bevestigt.
- Bij overname: de overnemer. Wij vragen een officieel document (kopie van het Belgisch Staatsblad bijvoorbeeld), waarin de overname bevestigd wordt.
- Vereffening: de vereffenaar. Wij vragen een bewijs dat deze persoon vereffenaar is.
-
- Als je als klager wint, betaalt DNS Belgium je de kosten terug en recupereert deze bij de tegenpartij.
- Als de procedure vroegtijdig wordt afgebroken omdat je een minnelijk akkoord bereikt hebt met de tegenpartij of omdat je besluit af te zien van de procedure, rekent Cepani enkel de administratieve kost aan als de derde-beslisser nog niet is aangeduid. Zij storten je dan €1.500 terug.
-
Neen, die kosten betalen wij niet terug.
-
Als er geen beroepsprocedure wordt opgestart, zet DNS Belgium de transferprocedure in. DNS Belgium transfereert de domeinnaam naar een tijdelijke account van DNS Belgium, vervangt de gegevens van de domeinnaamhouder door de gegevens van de klager en verstuurt de transfercode naar het e-mailadres dat de klager heeft opgegeven aan Cepani. De klager bezorgt deze transfercode aan zijn registrar om de domeinnaam te verhuizen naar de registrar in kwestie.
Technische vragen
-
De zonefile bevat lijsten met domeinnamen en de servers die erbij horen. DNS Belgium geeft deze gegevens niet door aan derden. Dat zou in strijd zijn met de Belgische wetgeving over de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en privacy. Enkele uitzonderingen beschrijven we in ons privacybeleid.
Door de zonefile vrij te geven zouden de domeinnaamhouders niet langer beschermd zijn tegen misbruik. Wie gegevens van domeinnamen opvraagt, kan houders van een zakelijke domeinnaam namelijk gemakkelijk identificeren als die gegevens gecombineerd worden met de gegevens van de zonefile. Dat zou de belangen van domeinnaamhouders kunnen schaden, waardoor spammers en hackers de data kunnen gebruiken voor hun activiteiten. Voor houders van een privédomeinnaam is dat sowieso niet mogelijk, omdat we van hen geen gegevens vrijgeven.