Een domeinnaam registreren is een belangrijke eerste stap op weg naar online aanwezigheid.

Je hebt nu een unieke naam waarmee mensen je kunnen vinden op het internet. Maar met een domeinnaam alleen, kom je niet ver. Je moet ook nog een stukje van het internet claimen en dat stukje invullen met wat je er kwijt wil.

Waarom een eigen website?
 

Jouw plekje op het internet

Voor dat eigen plekje op het internet kan je terecht bij een hostingbedrijf (soms ook web hosting provider genoemd). Hosting providers verhuren je een deel van hun servers waarop je jouw content kunt plaatsen.

Vaak biedt het bedrijf waar je je domeinnaam registreerde (de registrar) pakketten aan die aan jouw domeinnaam automatisch ook hosting koppelen. Door ruimte op hun servers te koppelen aan jouw domeinnaam (geen paniek, dat doet het hostingbedrijf voor jou) wordt je domeinnaam toegankelijk op het internet en kunnen surfers jouw website bezoeken.

Een professionele website of sociale media?

Wanneer je een website bouwt voor professionele doeleinden, om je eigen zaak te promoten, om je producten te verkopen… zal je ongetwijfeld ook overwegen om actief te zijn op sociale media. Het zijn handige kanalen om een groot publiek te bereiken.

Veel van die kanalen bieden opties voor professioneel gebruik, zoals een bedrijfspagina, de mogelijkheid om je product te verkopen… Je zou kunnen denken dat die opties een eigen website overbodig maken, maar daar denk je dan beter nog eens goed over na.

Als je voor de online aanwezigheid van je eigen zaak uitsluitend op sociale media vertrouwt, is het alsof je een huis bouwt op grond die je huurt van iemand. Van iemand die je nauwelijks kent en ook niet heel erg bereikbaar is. Niet echt een goed idee dus.

Niets weerhoudt Facebook er bijvoorbeeld van om morgen zijn algoritme aan te passen zodat je zorgvuldig opgebouwde bedrijfspagina niet meer verschijnt in de tijdlijn van mensen. Of om bedrijfspagina’s betalend te maken. 

Wanneer je social media-account een extraatje is naast je website, waarmee je een breder publiek wil bereiken of net mensen naar je website wil lokken, is dat natuurlijk uitstekend. Op je website kan je makkelijk verwijzen naar je Facebookpagina, Instagram, Snapchat en alle mogelijke andere sociale netwerken waarop je aanwezig bent. Maar je website blijft het allerbelangrijkst.

Zeker als je aan de slag wilt met een eigen webshop, is een eigen website des te belangrijker.

Verplichte info op je website

Je website moet het centrale punt zijn waar je je contactgegevens en openingsuren deelt, waar je je diensten of producten aanbiedt en uitlegt, waar je foto’s van realisaties toont, je expertise deelt in blogberichten… Alleen daar heb je volledige controle over je content, over wat je deelt en hoe het eruitziet.

Wanneer je een website of webshop hebt om je eigen zaak te promoten en je producten of diensten aan te bieden, ben je wettelijk verplicht bepaalde informatie op je site te vermelden.