Meestal registreer je een domeinnaam wanneer je een website online wil lanceren. Of nog wanneer je een gepersonaliseerd e-mailadres wilt, gebaseerd op je eigen domeinnaam.
Maar ook als je nog niet van plan bent om dadelijk een website te starten, is het een goed idee om je domeinnaam al te registreren.
Je domeinnaam als startpunt van je business
Je hebt een goed idee voor een product of dienst. Je hebt zelfs al een naam, een slogan voor je product; Maar het vraagt nog wat werk om alles tot in de puntjes uit te werken. Je kan je website nog niet lanceren, want je hebt nog niet alle informatie die je er verplicht op moet zetten.
Aarzel toch niet om alvast je domeinnaam te registreren. Zo voorkom je dat anderen, die misschien een gelijkaardig idee hebben, met die domeinnaam gaan lopen.
Je domeinnaam als een asset
Een goed klinkende domeinnaam, die gemakkelijk in het oor ligt, is veel geld waard. Wellicht zal een .be-domeinnaam, wegens de relatief beperkte doelgroep, niet zoveel geld opbrengen bij een veiling. Maar voor sommige .com-domeinnamen wordt grif geld neergeteld. Soms wel miljoenen dollars, zoals je kan lezen bij Wikipedia. Je vermijdt best dat je, na je bedrijf op te starten, de domeinnaam moet kopen van iemand die er sneller bij was.
Je domeinnaam als versterking van je merk
Wil je een product of dienst ontwikkelen, dan heb je een merknaam nodig. Wil je een bedrijf of vennootschap oprichten, dan heb je een handels- of vennootschapsnaam nodig. In beide gevallen is het belangrijk dat je eerst nagaat of de bijhorende domeinnaam nog vrij is, vooraleer je je merk deponeert. Of vooraleer je bedrijf registreert bij de Kruispuntbank van Ondernemingen.
Kijk zeker na of je gekozen merk- of bedrijfsnaam al bestaat. Vooral voor merken gelden er strenge regels. Lees hoe je je merknaam beschermt.
Je domeinnaam als ankerpunt voor je sociale media
Ben je momenteel enkel actief op sociale media zoals Instagram of Facebook? Ook dan is het handig om je eigen domeinnaam te registreren. Die kan je dan laten doorverwijzen naar je Facebook- of Instagramaccount.
Ben je op nog meer media aanwezig? Maak dan een simpele website aan waarop je al die accounts vermeldt. De hype rond sommige media kan snel vergaan, maar jouw domeinnaam blijft bestaan! Ontdek nog meer voordelen van een eigen website.
Je eigen domeinnaam: goed voor je rangschikking bij de zoekmachines
Sommige online dienstverleners bieden je de mogelijkheid om bij hen een webshop te openen. Je krijgt van hen een webadres www.fietsenjan.onlinewinkels.be bijvoorbeeld. Dat is nadelig voor je ranking bij de zoekmachines.
Google beschouwt namelijk elke unieke domeinnaam (onlinewinkels.be) als één individuele website. Jij moet echter die unieke domeinnaam met alle andere webwinkels met een gelijkaardig adres delen - die geen fietsen verkopen, maar wel heel andere artikels: truien (www.warmetruien.onlinewinkels.be), schoenen, sportartikels…
Wanneer nu een potentiële klant op zoek is naar fietsen, dan zal Google die niet naar jouw webwinkel doorsturen. Want volgens Google is de domeinnaam onlinewinkels.be niet relevant voor fietsen. Er worden immers zoveel andere producten aangeboden.
Met je eigen domeinnaam daarentegen draait heel je website rond fietsen. Google vindt jouw website veel relevanter, en zal jouw website hoger in de resultatenlijst zetten. Het feit dat je domeinnaam fietsenjan.be is (en dus ook het trefwoord bevat) geeft je een nog betere ranking.
Meer tips
-
5 tips voor een goede domeinnaam
Wanneer je een eigen website of een gepersonaliseerd e-mailadres wilt, heb je een domeinnaam nodig. Denk goed na over een originele domeinnaam. -
Een goede domeinnaam kiezen? De do’s en don’ts.
Bij het kiezen van de perfecte domeinnaam zijn er altijd een aantal praktische en technische zaken waar je rekening mee moet houden. We zetten ze voor jou op een rij.