Wanneer je verhuist, van internetprovider verandert, de naam van je organisatie wijzigt… heeft dat ook gevolgen voor je domeinnaam. De gegevens die je opgaf bij de registratie van je domeinnaam zijn dan niet langer correct.
Hoe je gegevens updaten?
Contacteer je registrar. Enkel je registrar is gemachtigd om je gegevens te wijzigen, je kan deze niet rechtstreeks bij DNS Belgium laten aanpassen. Als je niet weet wie je registrar is, kan je dat altijd hieronder checken.
Waarom je gegevens up-to-date houden?
Wanneer je contactgegevens niet up-to-date zijn, kunnen wij je niet meer contacteren. Bovendien ben je contractueel verplicht om je gegevens up-to-date te houden. Dat kan je nalezen in de algemene voorwaarden die je aanvaard hebt wanneer je je domeinnaam registreerde:
- Algemene voorwaarden voor .be-domeinnaamhouders
- Algemene voorwaarden voor .brussels- en .vlaanderen-domeinnaamhouders
Wanneer je gegevens niet up-to-date zijn, betekent dat dus dat je vanuit juridisch-technisch oogpunt niet langer in regel bent met de algemene voorwaarden en DNS Belgium theoretisch het recht heeft om de domeinnaam in te trekken.
-
Bij een .be-domeinnaam kan het hoogstens een half uur duren voor de wijzigingen zichtbaar zijn, bij .vlaanderen of .brussels een paar minuten. Dat komt omdat wij automatische controles uitvoeren voor we nieuwe of gewijzigde domeinnamen activeren. Zo zorgen we ervoor dat de gepubliceerde lijst met domeinnamen (de zonefile) altijd correct, volledig en gevalideerd is. Lees meer details hierover. Het duurt maximaal 24 uur voor de wijziging over het hele internet verspreid is.
Wijzigingen die niet met een update kunnen
Er zijn een aantal wijzigingen die niet met een gewone update kunnen worden aangepast. Wat bijvoorbeeld bij een naamsverandering of wat indien typo's of vergissingen in de naam rechtgezet moeten worden? Dat kan via een monitored update.