Er zijn best wel wat situaties te bedenken waarbij je je de vraag kunt stellen of je een domeinnaam wel wilt behouden.
Stel: je hebt een heel erg inventieve oom in je familie die geen idee had wat hij je moest kopen voor je verjaardag, maar wel weet dat je droomt van je eigen foodtruck. Je hebt er zelfs al een naam en logo voor. Daarom doet hij je een domeinnaam cadeau. Maar na zoveel jaar is er van je gedroomde eigen zaak nog niets in huis gekomen…
Of stel – en dat komt waarschijnlijk vaker voor – dat je eigen zaak van naam verandert omdat er een partner bijkomt die een nieuwe wind door het bedrijf wil laten waaien en een heuse rebranding voorstelt.
Moet je in zulke gevallen je domeinnaam wel behouden en jaarlijks vernieuwen en betalen?
Bescherm je imago en hou ‘em bij
Er zijn goede redenen om dat inderdaad te doen. Want laat ons even uitgaan van het tegenovergestelde en je dus besluit je oude domeinnaam niet te verlengen, omdat die bijvoorbeeld verwijst naar de vorige naam van je onderneming.
Dan komt de domeinnaam opnieuw op de markt en kan om het even wie die kopen. Ook mensen met slechte bedoelingen kunnen je oude domeinnaam registreren en misbruiken om er hun malafide boodschappen en bezwaarlijke content op te delen. Een domeinnaam die tevoren best wat bezoekers had, is daarom extra aantrekkelijk voor cybercriminelen.
Het is een vaststaand gegeven dat er, zelfs na jaren, nog altijd verkeer richting een domeinnaam komt. En beeld je de imagoschade in wanneer mensen die niet op de hoogte zijn van je naamsverandering naar je oude site surfen en daar nu bijvoorbeeld pornografische inhoud te zien krijgen.
Dat wil je toch absoluut vermijden?
Hou het veilig en hou ‘em bij
Maar het kan ook gebeuren dat er aan de domeinnaam e-mailadressen en gebruikersnamen gekoppeld zijn. Er zijn heel wat gewiekste cybercriminelen die op die manier toegang krijgen tot tools die je met je onderneming gebruikt.
Of stel je voor dat de criminelen op je oude domeinnaam een nieuwe website bouwen en zich als jouw onderneming voordoen en alle trafiek en gebruikersgegevens voor hun malafide doeleinden gaan gebruiken. Gegevens van jouw klanten gooi je op die manier onrechtstreeks te grabbel.
Speel op safe en hou ‘em bij
We raden dus aan domeinnamen te behouden en jaarlijks te verlengen, zelfs al gebruik je die niet meer. Je kan met een kleine ingreep je oude domeinnaam automatisch laten doorverwijzen naar je nieuwe website, in het geval van een rebranding bijvoorbeeld.
En je denkt nu vast ‘Ja natuurlijk is dat jullie advies, jullie business draait volledig rond domeinnamen’. Dat is een terechte opmerking. Maar bedenk voor jezelf eens hoeveel het je waard is om bovenstaande risico’s te vermijden. En kijk dan nog eens hoeveel het kost om een domeinnaam een jaartje te verlengen. Het is een kleine investering die je heel wat ellende kan besparen.
Je domeinnaam toch laten schrappen?
Stel dat je, ondanks ons advies om dat niet te doen, je domeinnaam toch wil laten schrappen. Dan moet je contact opnemen met je registrar (als jij tenminste de domeinnaamhouder bent) en hem vragen je domeinnaam te verwijderen. Daarvoor kan je niet bij DNS Belgium terecht.
Na de aanvraag start een quarantaineperiode van veertig dagen. Vanaf dan functioneert de domeinnaam niet, er kunnen geen updates plaatsvinden en de naam kan niet geregistreerd worden door iemand anders. Binnen deze periode kan jij eventueel nog op je beslissing terugkomen.
Pas na veertig dagen wordt de domeinnaam vrijgegeven voor wie hem wil registreren.
Meer lezen hierover?
-
Heerlijk helder: domain drop catching
01 januari 2018Er bestaan verschillende methoden om een domeinnaam te bemachtigen. Een daarvan is domain drop catching – het oppikken van een domeinnaam zodra de registratie vervallen is. Hoe gaat het in zijn werk en waar schuilt het gevaar?