Het Franse OVHcloud werd opgericht in 1999 en is Europees marktleider in de cloudsector. Het biedt cloud- en hostingoplossingen, dedicated servers en domeinnaamregistraties aan 1,6 miljoen klanten in meer dan 140 landen en heeft wereldwijd datacenters.
‘Al sinds onze oprichting zit duurzaamheid in onze manier van werken en denken ingebakken’, zegt Daphné Julienne, Corporate Strategy and CSR Director bij OVHcloud. Alleen al het feit dat ze die beide rollen combineert toont aan dat maatschappelijk verantwoord ondernemen strategisch ingebed zit in het DNA van OVHcloud.
Jullie purpose luidt ‘Leading the data revolution for a responsible future’. Hoe zien jullie dat?
Daphné: ‘Data is onze ‘grondstof’ die we nodig hebben om te kunnen doen wat we doen. Data in de cloud zijn persoonlijke of gevoelige data. Het is onze verantwoordelijkheid om daar ethisch en duurzaam mee om te gaan. Door dat te doen, geloven we dat we met data een responisble future kunnen maken.’
Wat betekent dat concreet?
Daphné: ‘Data heeft een grote impact op mens en natuur. Onze sector verbruikt veel energie en servers worden gemaakt met materiaal dat een grote ecologische voetafdruk heeft. Door onze eigen servers te bouwen hebben we volledige controle over onze supply chain en beheren we de volledige levenscyclus van onze servers. Wanneer ze hun dienst bewezen hebben deassembleren we ze in onze eigen fabrieken. We testen alle componenten. Wanneer ze goed genoeg zijn hergebruiken we ze tot vier keer in onze nieuwe servers of verkopen we ze. Daarna recycleren we al het materiaal.’
‘In 2023 was 36 procent van de componenten in onze servers hergebruikt. We focussen heel sterk op de componenten. Daar is OVHcloud uniek in. En omdat we uitvoerig testen heeft dat geen enkele invloed op de performantie van onze servers. We garanderen onze klanten prefecte performantie én het hergebruik van hun servers.’
Betekent het dat duurzaamheid een verkoopargument is?
Daphné: ‘Niet noodzakelijk. Sommige klanten vinden het heel belangrijk of interessant, maar er zijn er evengoed die de waarde er niet van inzien of wie het niet interesseert hoe onze servers gemaakt worden. Als bepaalde klanten voor ons kiezen onder andere omwille van ons engagement op het vlak van duurzaamheid is dat des te beter.’
'Door onze milieu-impact te meten en te analyseren weten we dat onze componenten en even grote impact hebben op onze ecologische voetafdruk als ons energieverbruik.'
Gebruiken jullie een framework voor jullie duurzaamheidsacties?
Daphné: ‘We volgen het GHG-protocol, een internationale standaard voor onze carbon balance. Dit helpt ons onze impact te verminderen op cruciale vlakken. En we kunnen dit doen omdat we volledige controle hebben over onze waardeketen dankzij ons verticaal geïntegreerde model. Ik vind wel dat er in dergelijke frameworks vaak heel veel aandacht is voor scope 1 (directe uitstoot) en 2 (indirecte uitstoot) en minder voor scope 3 (indirecte uitstoot door de productie of na de verkoop van je product of dienst). Door onze milieu-impact te meten en te analyseren weten we dat onze componenten (scope 3) een even grote impact hebben op onze ecologische voetafdruk als ons energieverbruik (scope 2). Maar door de grote algemene aandacht voor scope 1 en 2, is er in onze sector minder aandacht voor de componenten van servers, terwijl wij onze carbon balance publiceren om aan te tonen dat die minstens een even grote impact hebben.’
Communiceren jullie daar ook op andere manieren over?
Daphné: ‘Zeker. We hebben een carbon calculator daardoor kunnen we elke klant bij zijn maandelijks factuur tonen hoeveel CO2 ze hebben uitgestoten. We splitsen dat op in de drie dimensies (elektriciteit, productie en operations) zodat ze goed begrijpen hoe dat werkt en welke impact onze aanpak heeft. Die calculator is al beschikbaar voor onze private cloud klanten en is er binnenkort ook voor onze public cloud klanten. Zo kunnen ze zien wat de bronnen van hun uitstoot zijn en betere keuzes kunnen maken over de diensten die ze gebruiken en welke impact die hebben.’
Nemen jullie initiatieven om je energieverbruik terug te dringen?
Daphné: ‘Al in 2003 bereikten we een eerste mijlpaal door onze servers te koelen met water in een gesloten circuit. Dat was revolutionair in een tijd waar iedereen nog airco gebruikte. We hebben dat systeem gepatenteerd en zijn intussen aan de derde generatie waterkoelingsysteem nu. Als je weet dat we wereldwijd 450.000 servers hebben, kan je je wel inbeelden hoe groot de milieu-impact daarvan is.’
‘De effectiviteit van je energieverbruik of Power Usage Effectiveness (PUE), wordt uitgedrukt in een quotiënt dat dichter bij 1 ligt als je beter scoort. Door onze manier van werken is onze PUI 1,29. Het gemiddelde in onze sector ligt op 1,60. We doen het dus veel beter dan de meeste van concullega’s. En dat gaat niet ten koste van ons waterverbruik want we zitten in een gesloten circuit. Onze Water Use Effectiveness is 0,30 liter per kWh terwijl het gemiddelde in onze sector 1,80 liter per kWh is.’
'We willen een thought leader zijn, maar alle grote spelers moeten wereldwijd hetzelfde spel spelen. We willen dat heel de sector dezelfde hoge normen hanteert als wij.'
Dat zijn indrukwekkende cijfers en gelet op jullie omvang heeft dat vast een enorm positieve impact?
Daphné: ‘Ja, maar het is belangrijk dat alle cloud providers hetzelfde doen, anders blijft onze impact te beperkt. We willen een thought leader zijn, maar alle grote spelers moeten wereldwijd hetzelfde spel spelen. We willen dat heel de sector dezelfde hoge normen hanteert als wij. Het is een globaal probleem dat een globale oplossing nodig vereist. Daarom geloven we sterk in de kracht van een ecosysteem. We zijn groot maar niet groot genoeg om een betekenisvolle impact te hebben als we er niet al onze leveranciers, partners, klanten bij betrekken.’
Hoe doen jullie dat?
Daphné: ‘We willen onze klanten en onze leveranciers helpen hun eigen impact beter te begrijpen en te reduceren. Daarom organiseren we workshops met hen, publiceren we whitepapers, organiseren we webinars… We willen hen helpen een volgende stap te zetten en nieuwe ideeën aanreiken.’
‘We moeten blijven innoveren. Maar je kan dat alleen maar doen binnen een ecosysteem waarop je kan vertrouwen. En dat ecosysteem kan je maar voor een stuk controleren, je blijft afhankelijk van leveranciers. Daarom hebben we een duurzaam aankoopbeleid.’
Nemen jullie nog andere initiatieven?
Daphné: ‘In Frankrijk gebruiken we uitsluitend koolstofvrije energie. In Quebec hebben we ons datacenter bewust naast een dam gebouwd zodat we daar onze hydroelektrische energie kunnen halen. Datacenters gebruiken veel energie, maar ze nemen ook ruimte in. We trekken de circulaire gedachte van onze servers door naar onze datacenters en bouwen die zoveel mogelijk op plekken waar oude fabriekspanden waren, op brownfields en niet op greenfields dus.’
‘Daarnaast nemen we ook kleinere initiatieven zoals mensen aanmoedigen om met de fiets of het openbaar vervoer naar het werk te komen, om voor reizen niet het vliegtuig maar de trein te nemen als het kan. We willen vooral dat ze goed begrijpen waarom dat belangrijk is en niet dat ze het doen omdat het nu eenmaal moet.’
Moeten jullie aan bepaalde rapporteringsnormen voldoen?
Daphné: ‘Vanaf 2025 moeten we verplicht aan CSRD voldoen. Dat vergt veel voorbereidende werk en het is best intensief. Maar we willen dat goed doen. We voldoen ook aan bepaalde ISO-normen bv. voor PUE en waterverbruik. Om dat correct te kunnen meten hebben we sensoren in onze datacenters. We nemen ook deel aan het CNDCP (Climate Neutral Data Center Pact) dat we mee hebben opgericht. Het is een pact dat normen bepaalt voor datacenters om hun impact te minimaliseren.’
Is het moeilijk om in een multinational zoals OVHcloud het duurzaamheidbeleid wereldwijd uit te rollen?
Daphné: ‘Elke regio heeft zijn specifieke context natuurlijk. Maar het is heel boeiend om te zien hoe kleinere kantoren wereldwijd eigen initiatieven nemen die dankzij lokale office managers ingebed zijn in de lokale context. Hetzelfde geldt voor onze fabrieken, waar we ons geëngageerd om tegen 2025 wereldwijd al ons afval te recycleren.’
Al meer dan 20 jaar streeft OVHcloud ernaar hun diensten en innovaties voor de cloud duurzamer te maken, zodat hun ecologische voetafdruk én die van hun klanten kleiner wordt. Op hun website lees je meer over hun duurzaamheidsinspanningen, -doelstellingen en -resultaten.
Deel jouw verhaal en inspireer anderen!
Ben je een .be-registrar die maatschappelijk verantwoord onderneemt en wil je graag je verhaal kwijt om anderen te inspireren? Neem dan gerust contact op met ons.