test

‘Veel kleine acties kunnen samen ook een groot effect hebben’

bNamed is een nichespeler op de markt van de domeinnamen. Dat wil niet zeggen dat het geen inspanningen levert om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Bij bNamed zijn ze er rotsvast van overtuigd dat veel kleine acties een groot effect kunnen hebben. Zelf focussen ze daarbij vooral op het welzijn van de medewerkers en het energieverbruik op kantoor, licht Lieve De Kinder, marketing manager bij bNamed toe.

Wat doet bNamed op het vlak van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen?

Lieve: ‘bNamed is een kleine organisatie, dus de middelen zijn niet onbeperkt. Onze voornaamste investering in duurzaamheid is ons nieuwe kantoorgebouw dat zo energiezuinig mogelijk is. Het is voorzien van een warmtepomp, er liggen zonnepanelen, we hebben een batterij, het sanitair is aangesloten op regenwater, de ramen zijn voorzien van een folie die in de winter de warmte zoveel mogelijk binnen en in de zomer zoveel mogelijk buiten houdt.’

‘Naast het energieverbruik zetten we ook in op duurzame mobiliteit. Onze wagens zijn nu allemaal hybride en wie met de fiets komt, krijgt een mooie fietsvergoeding. Uiteraard hebben we aandacht voor het welzijn van onze medewerkers. We hebben een heel flexibel werkregime en de mogelijkheid om thuis te werken. Zo kunnen onze mensen hun work-lifebalance in evenwicht houden.’

Wat was de reden om daarmee te beginnen?

Lieve: ‘Je kan het als organisatie niet maken om vandaag níet met het klimaat bezig te zijn. Dat je investeert in een energiezuinig gebouw is niet meer dan normaal. Het is ook een verstandige investering, die best wel wat kost maar waarvan je op lange termijn de vruchten plukt. Energie is immers duur. En we moeten ook aan de generaties na ons denken.’

‘Als kleine onderneming is het niet gemakkelijk  om nieuwe medewerkers te vinden. We werven niet vaak mensen aan, maar we proberen werken bij bNamed wel zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Daarom zetten we in op het mentale welzijn van onze mensen. We vinden het belangrijk dat we hen daarin tegemoet kunnen komen. Met succes zo blijkt, want we werken hier allemaal al heel lang.’

Communiceren jullie daarover?

Lieve: ‘Eigenlijk niet. Duurzaamheid is voor ons nog geen verkoopargument, omdat we er van klanten heel weinig vragen over krijgen. Vermoedelijk omdat we in een nichemarkt actief zijn en louter domeinnamen aanbieden. Ik kan me voorstellen dat klanten van hostingsbedrijven wel de vraag krijgen naar bv. het energieverbruik van hun datacenters. Maar misschien moeten we toch iets op onze website zetten over onze duurzaamheidsinitiatieven.’

‘Je moet kijken welke impact je kan hebben binnen je eigenlijk mogelijkheden en met de middelen die beschikbaar zijn.’

Zit er een strategie of een groter plan achter jullie duurzaamheidsinitiatieven?

Lieve: ‘Nee, we hebben geen duurzaamheidsstrategie. Onze acties komen eerder voort uit een soort bewustzijn. Duurzaamheid is iets waarmee we altijd rekening proberen te houden en dat onze beslissingen en keuzes mee bepaalt, maar ik zou niet durven zeggen dat het strategisch ingebed is.’

‘Er worden op dit moment ook nog geen resultaten geëvalueerd. Omdat we nog niet zo lang in ons nieuw gebouw zitten, is het moeilijk om resultaten te vergelijken. Eind dit jaar gaan we de resultaten analyseren om te zien waar we kunnen bijsturen en wat we meer kunnen doen. Het doel is sowieso zelfvoorzienend te zijn op vlak van energie.’

Is het als kleine organisatie moeilijk om actie te ondernemen?

Lieve: ‘Zoals ik al zei zijn de middelen in een kleine organisatie eerder beperkt. Dat is nu eenmaal een realiteit. Maar je mag je daar niet achter wegsteken. Je moet kijken welke impact je kan hebben  binnen je eigenlijk mogelijkheden en met de middelen die beschikbaar zijn. Elke organisatie moet die oefening voor zichzelf maken.’

‘Dat is niet altijd evident. Omdat we bijvoorbeeld zelf geen datacenters hebben zijn we afhankelijk van onze leveranciers. Die zijn verspreid over de hele wereld, ook op plekken waar de ecologische impact van onze business nog niet doorslaggevend is. Het is als kleine speler niet eenvoudig om een leverancier aan de andere kant van de wereld te overtuigen het energieverbruik van zijn datacenters aan te pakken. Maar je kan op veel manieren impact proberen uit te oefenen, bijvoorbeeld door mee het internet veilig te houden of veiliger te maken.’

Hoe doen jullie dat?

Lieve: ‘Met innovatieve oplossingen zoals de Registrant Verification by Registrar. Voor wie via ons een .be-domeinnaam registreert, brengen wij de registrant verification in orde. Dat doen we door de controleren of de gegevens van wie de betaling in orde bracht overeenstemt met die van de persoon die de domeinnaam registreerde.’

‘We zoeken constant naar oplossingen om het onze klanten zo eenvoudig mogelijk te maken. We krijgen bijvoorbeeld geregeld aanvragen voor exotische extensies. Vooral voor die uit het Midden-Oosten komt daar nog heel wat papierwerk bij kijken. We vullen dat zoveel mogelijk zelf in en stemmen dat ook af met de registries, zodat we het de klanten zo eenvoudig mogelijk maken.’

Door de domeinnaamregisratie én de validatie zo eenvoudig mogelijk te maken voor onze klanten en door het op een correcte en veilige manier te doen, zetten we niet alleen in op klantvriendelijkheid, we verkleinen daardoor ook de neiging om de validatie te omzeilen.’

Zou je nog meer impact hebben, mocht bNamed deel zijn van een groter ecosysteem?

Lieve: ‘bNamed maakt geen deel uit van een netwerk of een grotere groep. We zijn ook niet in een industriezone gevestigd waar we met onze buren grote acties kunnen opzetten, maar we doen wat we kunnen, zonder samenwerkingsverbanden. Veel kleine acties kunnen samen ook een groot effect hebben.’

‘Onze zaakvoerder Bart zit wel in de Raad van Bestuur van DNS Belgium, is voorzitter van Bereas en bestuurslid van de Vereniging van Registrars in Nederland. Op die manier heeft hij wel wat invloed. Duurzaamheid leeft echt in die organisaties.’

Deel jouw verhaal en inspireer anderen!

Ben je een .be-registrar die maatschappelijk verantwoord onderneemt en wil je graag je verhaal kwijt om anderen te inspireren? Neem dan gerust contact op met ons.

Met dit artikel ondersteunen wij de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties.