Na het brainstormen liggen er heel wat ideeën op tafel. Een shortlist maakt het je makkelijker om straks een finale keuze te maken. Hou de shortlist beperkt tot vijf mogelijke namen voor je zaak. En zorg ook voor voldoende variatie.
Tijdens de brainstormfase kon alles. De bedoeling: zoveel mogelijk namen voor je zaak bedenken. Nu is het tijd om te filteren. Welke namen vind je echt goed? Welke zijn maar zo-zo? En welke namen leken alleen maar een goed idee?
Stap voor stap naar een shortlist
Een goede methode om tot een shortlist te komen? Stap voor stap de minder goede namen schrappen. De criteria hieronder helpen je op weg.
Schrap de namen die…
1 … een verwarrende schrijfwijze hebben
Is je bedrijfsnaam niet geschreven zoals hij klinkt? Dan zit je met een probleem. Moeilijk te spellen namen zijn frustrerend voor klanten, werknemers, journalisten, noem maar op.
2 … te hard lijken op de naam van een concurrent
Met een naam die te hard lijkt op de naam van een concurrent maak je een ongeïnspireerde indruk op je klanten. Bovendien bestaat de kans dat je in een juridische strijd verwikkeld geraakt.
Wat wél kan is inspiratie putten uit de naam van een concurrent, zoals Coolblue deed.
3 … op termijn beperkend zijn voor je zaak
Bedrijven evolueren, groeien en veranderen. Een beschrijvende naam (bijvoorbeeld ‘Tegelshop’) is vaak beperkend. Wat vandaag een nevenactiviteit is, kan morgen je core business worden. Ook je familienaam als bedrijfsnaam is meestal geen goed idee.
4 … je klanten kunnen frustreren
Vermijd namen die te geforceerd klinken, grammaticaal niet correct zijn of simpelweg nergens op slaan. Kies ook geen polariserende naam - tenzij je bewust wil shockeren.
5 … saai en ongeïnspireerd zijn
Blijf ook ver weg van het andere uiterste: een saaie en ongeïnspireerde naam. Generieke namen worden niet snel opgepikt en onmiddellijk weer vergeten.
6 … té creatief zijn
Jij bent een expert in je domein. Maar dat zijn je toekomstige klanten niet altijd. Let daarom op met insiders en hou je naam zo toegankelijk mogelijk. Een te specifieke of complexe naam schrikt heel wat klanten af.
7 … moeilijk uit te spreken zijn
Het is niet leuk om gecorrigeerd te worden, maar ook niet om anderen voortdurend te moeten corrigeren. Kies daarom een naam die iedereen makkelijk kan herkennen en uitspreken.
Een laatste tip? Neem er zeker ook de 5 kenmerken van een sterke bedrijfsnaam bij. Daar doe je de omgekeerde oefening en selecteer je op basis van de sterke punten van mogelijke namen. Veel succes!
Is het webadres voor jouw idee nog vrij?
Anderen lazen ook:
-
Stap 3 - Werk verder op je beste ideeën
Klaar met brainstormen? Dan kon je vast heel wat leuke namen voor je zaak bedenken. Maar hoe moet het nu verder? Hoe werk je verder op je beste ideeën? -
Zo haal je nog meer uit je eerste ideeën
15 april 2022De allerbeste ideeën voor een originele bedrijfsnaam ontstaan vaak net ná het brainstormen. Met deze brainstormtips haal je het beste uit je eerste ideeën.