Je website is je online vitrine. Voor veel klanten is het namelijk de eerste kennismaking met je product of zaak. Een goede website geeft een goede eerste indruk. Hoe makkelijker de ‘vitrine’ te vinden is, hoe beter. Goed scoren in Google, betekent dus meer kans om (potentiële) klanten naar jouw website te brengen. Met enkele kleine stappen kan je op dat vlak al winst boeken.
Simpele URL
De naam van je bedrijf zal je naar alle waarschijnlijkheid ook gebruiken voor de URL van je website. Bovendien heeft de keuze ook invloed op de zoekresultaten. Kies een URL die zo dicht mogelijk bij de naam van je bedrijf aanleunt. Heet je bedrijf Keizershof dan is het een goed idee om het simpel te houden en gewoon voor keizershof.be te kiezen. Eventueel kan je daar een keyword aan toevoegen, zoals bijv. restaurantkeizershof.be. Doe het wel enkel als je niet denkt aan eventuele uitbreidingen. Denk je dat je je assortiment of activiteiten op termijn gaat verbreden, laat dat keyword dan achterwege en focus op je merknaam. Heb je moeite met het kiezen van je domeinnaam, lees dan zeker onze tips.
Vermijd descriptieve domeinnamen
Descriptieve domeinnamen zoals koopeenstofzuiger.be of villahureninspanje.be waren vroeger erg populair. Vandaag zijn ze evenwel niet zo’n goed idee meer. Google straft dit soort domeinnamen al een tijdje af door ze naar beneden te schuiven in de zoekresultaten. Bovendien komen zulke domeinnamen hoe langer hoe minder geloofwaardig over. Focus je dus op je merknaam wanneer je een domeinnaam registreert.
Bovenaan Google
Maar daar stopt het niet. Een goede domeinnaam is belangrijk, maar minstens even belangrijk is de opbouw en inhoud van je website. Zo vinden mensen sneller en makkelijker de weg naar je website. Uit onderzoek blijkt dat het eerste resultaat in Google 31,7% van alle clicks krijgt. Minder dan 1 procent van de gebruikers klikt op een link op de tweede pagina. Het optimaliseren van je website zodat je goed vindbaar bent in Google, noemt men SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie).
Zoekwoorden zoeken
Dat klinkt misschien heel erg moeilijk, maar er zijn heel wat manieren om aan SEO te doen. Ook eenvoudige. Wil je gevonden worden, dan moet je weten welke zoekwoorden mensen gebruiken om informatie gelinkt aan wat jij verkoopt, te zoeken. De zogenoemde keywords. Die zoekwoorden moet je integreren in je website. Zo verhoog je de kans dat je bovenaan Google komt.
Om de juiste woorden te weten te komen, kan je een zoekwoordenonderzoek doen. Daar zijn een heleboel tools voor, maar de snelste manier is Google Autocomplete. Typ in Google een woord in waarvan je wil weten of mensen het gebruiken. Google zal jouw zoekopdracht automatisch aanvullen met suggesties. Die suggesties zijn gebaseerd op het zoekgedrag van mensen en dus een rechtstreekse bron van informatie.
Zoekwoorden integreren
Nu je je belangrijkste zoekwoord oftewel je focus keyword gevonden hebt, kan je het integreren in je website. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat een lokale opticien na keywordonderzoek ontdekt dat de meeste mensen zoeken op keyword “oogmeting Leuven”. Dan is het voor die opticien een goed idee om de term “oogmeting” in combinatie met zijn locatie voldoende aan bod te laten komen in de copy op de website.
Zorg ervoor dat je keyword in de volgende elementen van je website te vinden is:
- De titel
- De meta description (dit is de omschrijving van de inhoud van je pagina).
- De URL van je website
- De inleiding van je pagina of artikel
- De bestandsnamen van de afbeeldingen
Hou daarbij volgende vuistregels in gedachten
- Zorg ervoor dat je tekst leesbaar blijft. Je kan het keyword altijd herhalen, maar dat mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van je tekst. Je maakt je website uiteindelijk niet voor Google, maar voor je bezoeker. Bovendien word je door Google ook afgestraft wanneer je je zoekwoord te veel gebruikt.
- Hoe eerder een zoekwoord voorkomt, hoe belangrijker het zoekwoord is in de ogen van Google. Zorg er dus voor dat het zo hoog mogelijk in de tekst staat.
Meer dan zoekwoorden
SEO is uiteraard meer dan keywords. Zo kan je daarnaast ook op volgende zaken letten wanneer je je website vormgeeft en invult:
- Zorg voor voldoende media op je pagina. Denk daarbij aan afbeeldingen, video’s en PDF’s.
- Maak gebruik van interne links binnen je website.
- Waar mogelijk (en waar relevant) kan je gebruik maken van externe links.
- Zorg voor een snelle laadtijd van je website.
- Ook de bouw van je website heeft invloed op je SEO. Neem dit dus in overweging wanneer je aan je website begint.
Eens je een naam en een geregistreerde domeinnaam hebt, kan je denken aan de volgende stap: branding.