test

6 tips voor een sterk bedrijfsconcept

15 april 2022

Je wil een naam voor je zaak bedenken? Dan is het belangrijk om eerst en vooral je bedrijfsconcept op punt te stellen (hier lees je waarom dat nodig is). Maar hoe doe je dat? Met deze 6 tips in het achterhoofd kom je vast en zeker tot een geslaagd concept.


Tip 1: Kruip in de huid van je doelgroep

Een sterk bedrijfsconcept sluit aan bij de leefwereld van je doelgroep. Waar houden je toekomstige klanten van? Welke problemen ervaren ze? Hoe worden ze het liefst geholpen? Verplaats je in de leefwereld van je doelgroep en stem er je bedrijfsconcept op af.

Tip 2: Benadruk de belangrijkste voordelen

Hoe maak jij het leven van je doelgroep beter of makkelijker? Focus daarbij niet op je service of product zelf, maar wel op de problemen die jij met jouw onderneming weg kan nemen.

Tip 3: Kom verrassend uit de hoek

Een creatief concept trekt de aandacht en wordt beter onthouden. Denk dus goed na: wat maakt jouw zaak anders dan alle anderen? Wat maakt jouw bedrijf uniek? En op welke manier kan je nog net iets origineler uit de hoek komen?

Tip 4: Hou het eenvoudig

Té creatief? Dat is ook weer niet goed. Iedereen moet met een minimum aan moeite begrijpen wat je doet en waar jouw bedrijf voor staat. Overschat je doelgroep zeker niet. Vermijd daarom moeilijke woorden en complex jargon, maar gebruik eenvoudige mensentaal.

Tip 5: Kies voor een tijdloze insteek

Een sterk concept is niet tijdsgebonden of trendy. Je concept gaat (hopelijk!) heel lang mee. Bovendien wordt een sterk concept beter met de jaren: je stuurt bij, probeert nieuwe dingen en gooit overboord wat niet werkt. Kies daarom voor een tijdloze aanpak.

Tip 6: Lukt het om je concept samen te vatten in één zin?

Doe de test: kan je jouw bedrijfsconcept samenvatten in één zin? Lukt dat? En is het voordeel voor jouw doelgroep meteen duidelijk? Houden zo. Dan zit je helemaal goed!

Staat je bedrijfsconcept helemaal op punt? Mooi zo: dan kan je beginnen nadenken over een leuke naam voor je zaak! Heb je al een leuke naam voor jouw zaak in gedachten? Check hier of de domeinnaam nog vrij is.
 

Is het webadres voor jouw idee nog vrij?

Meer lezen