Bedrijfsnaam bedenken? Zet eerst je bedrijfsconcept op punt.

02 mei 2022

Je wil een sterke naam voor je zaak bedenken, dus plan je meteen een reeks brainstorms in? Niet zo snel. Sta eerst uitgebreid stil bij het concept van je bedrijf. Een welomschreven bedrijfsconcept maakt het brainstormen veel makkelijker. En daar zijn een aantal goede redenen voor.

1. Een bedrijfsconcept maakt duidelijk wat je (niet) gaat doen

Een gevatte, sterke naam voor je zaak bedenken? Dat gaat veel makkelijker als je duidelijk weet waarvoor jouw zaak staat. Omschrijf daarom heel nauwkeurig wat je wel doet… maar zeker ook waar je zaak niét voor staat. Deze vragen kunnen je daarbij helpen:

  • Wat is mijn hoofdactiviteit, waar ligt mijn focus?
  • Welke zaken zijn nevenactiviteiten?
  • Waarvoor kunnen mensen niet bij mij terecht?
  • Wat maakt mij anders dan de concurrenten?

2. Een bedrijfsconcept helpt je focussen op de essentie

Ook de juiste focus helpt je bij het vinden van een goede naam voor je zaak. Vind je het moeilijk om de essentie van je bedrijf te vatten? Omschrijf dan eerst heel gedetailleerd waar jouw zaak voor staat en ga vervolgens schrappen tot je de essentie kunt vatten in één zin.
 

3. Een bedrijfsconcept brengt je doelgroep(en) in kaart

Een goede bedrijfsnaam heeft de juiste tone of voice. Dat is jargon voor ‘de stem van je merk en de toon waarop je communiceert met je doelgroep’. Want jouw bedrijfsnaam moet aansluiten bij het taalgebruik van je (potentiële) klanten. Hou deze mensen steeds in het achterhoofd tijdens het bedenken van een leuke naam voor je zaak.
 

4. Een bedrijfsconcept geeft zin aan wat je doet

Waarom bestaat jouw bedrijf? Wat is de meerwaarde? Welk probleem los je op? Waarom doe je wat doet? En wie wordt daar beter van? Denk goed na over de bestaansreden van je zaak. Misschien wil je dit wel uitspelen in de naam van je zaak?
 

5. Een bedrijfsconcept bepaalt de identiteit van je merk

Wat wil je uitstralen met je bedrijf? Kan een luchtige knipoog? Of wil je toch een zekere sérieux uitstralen om je klanten vertrouwen in te boezemen? Denk ook hier nog voor de eerste brainstorm goed over na.

6. Een bedrijfsconcept is het start- en eindpunt om je bedrijfsnaam te bedenken

Een helder bedrijfsconcept bevat alle ingrediënten voor de naam van je zaak en is tegelijk de scherprechter waaraan je alle ideeën aftoetst. Onmisbaar dus voor wie een sterke naam voor zijn zaak wil bedenken.

 

Kan je wel wat hulp gebruiken? Hier vind je 6 tips voor een sterk bedrijfsconcept.

 

Heb je al een leuke naam voor jouw zaak in gedachten? Check hier of de domeinnaam nog vrij is.

Is het webadres voor jouw idee nog vrij?

Meer lezen