Wat is een bedrijfsconcept?

15 april 2022

Een bedrijfsconcept? Dat zijn alle associaties die toekomstige klanten met jouw bedrijf zullen maken. Zie het als de rode draad die alle aspecten van je zaak met elkaar verbindt. Of nog: een kompas waaraan je alle beslissingen aftoetst. Ook waarom je wel of niet voor een bepaalde bedrijfsnaam kiest, moet je aan de hand van je bedrijfsconcept kunnen staven.
 

Een bedrijfsconcept is handig voor jou: zo weet jij perfect waar je bedrijf voor staat. Maar het helpt consumenten ook om zich een beeld van jouw bedrijf te vormen. Aan de hand van een concept maak je jouw idee tastbaar voor de buitenwereld. Je verwoordt de essentie op zo’n manier dat iedereen meteen begrijpt waar het om gaat én er enthousiast over wordt.

4 onmisbare zaken voor elk bedrijfsconcept

Speel je met het idee om een eigen zaak te starten? Dan heb je jouw bedrijfsconcept ongetwijfeld al (onbewust) in je hoofd. Goed nieuws, niet? Belangrijk is om dit concept ook op papier te zetten. Vier zaken mogen daarbij zeker niet ontbreken:

  1. Een precieze omschrijving van je bedrijfsactiviteit(en)
  2. De reden waarom jouw bedrijf bestaat (welk probleem los je op?)
  3. Een duidelijke omschrijving van je doelgroep(en)
  4. Wat jouw bedrijf moet uitstralen (bv. speels, innovatief, serieus, …)

Je wil graag meteen aan de slag? Hier vind je zes tips voor een sterk bedrijfsconcept.

Klaar om te puzzelen?

Een bedrijfsconcept uitwerken kan je vergelijken met het leggen van een puzzel. Je probeert losse onderdelen (doelgroepen, sectoren, producten, trends, …) samen te leggen tot één samenhangend geheel. 

Mooi meegenomen: een sterk bedrijfsconcept helpt je bij het bedenken van een naam voor je zaak. Daar is Wasbar (een hippe bar waar jonge stedelingen hun was kunnen doen in een aangename omgeving) een treffend voorbeeld van.

Is het webadres voor jouw idee nog vrij?

Meer lezen