Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je als bedrijf van naam wil veranderen. Maar dat betekent niet dat elke reden ook een goede is. Vaak komt er veel meer bij kijken dan je eerst had gedacht. Is het sop de kolen waard? Dat zoeken we hieronder samen met jou uit.
Voordat je van start gaat, is het belangrijk om te beoordelen of een nieuwe naam de juiste stap is voor je bedrijf. Er zijn genoeg situaties waarbij een naamsverandering meerwaarde heeft, maar dat is niet altijd het geval. Beoordeel je beweegredenen met behulp van de onderstaande lijst.
Wanneer wel
Omwille van juridische problemen
Soms moét je wel van naam veranderen. Dat kan bijvoorbeeld als een ander bedrijf jouw bedrijfsnaam al eerder claimde. Of wanneer jouw bedrijfsnaam te hard lijkt op die van een concurrent (je inspireren op een concurrent kan dan weer wel). Met deze tips maak je van elke creatieve brainstorm een succes.
Omwille van een beschadigd merkimago
Raakte jouw zaak in een schandaal verwikkeld? Dan blijft er misschien een negatief imago aan je bedrijfsnaam kleven. In dat geval is het wellicht een goed idee om onder een nieuwe naam verder te gaan.
Omwille van een herpositionering op de markt
Niemand kan in de toekomst kijken, zelfs de meest gewiekste ondernemer niet. Dus moet je soms bijsturen om relevant te blijven. Wil je met jouw bedrijf een nieuwe weg inslaan? Ligt een onmisbare opportuniteit voor het grijpen? Dan is het soms nodig om je zaak te helemaal te herdenken - ook de naam van je bedrijf.
Omwille van een slecht gekozen bedrijfsnaam
Er zijn heel veel redenen te verzinnen waarom je vroeg of laat spijt krijgt van je bedrijfsnaam. De naam is verwarrend, te moeilijk, niet duidelijk, ronduit flauw of heel erg beperkend. Denk bijvoorbeeld aan een te beschrijvende naam, je familienaam als bedrijfsnaam of een weinig internationale naam die je ambities beknot.
Wanneer niet
‘Zomaar’
Regel nummer één: verander nooit ‘zomaar’ van bedrijfsnaam. Omdat je daar zin in hebt bijvoorbeeld. Omdat je het tijd vindt voor iets nieuws. Of omdat je een leukere naam in gedachten hebt. Een nieuwe bedrijfsnaam betekent ook een nieuwe start. En is het geen zonde om het merkimago dat je al hebt opgebouwd ‘zomaar’ teniet te doen?
Zonder draagvlak binnen het bedrijf
Zijn je medewerkers gekant tegen een nieuwe bedrijfsnaam? Ook dan laat je het idee maar beter varen. Voor zo’n drastische ingreep kan je maar beter op de steun van het volledige team rekenen.
Zonder voldoende budget voor rebranding
Bij een naamsverandering komen sowieso kosten kijken. Eén constante: die kosten worden altijd onderschat. Denk maar aan de volledige rebranding van je zaak. Met een beperkt budget kom je er niet.
Wanneer je merk een gevestigde waarde is
Een merkimago opbouwen kost bloed, zweet, tranen en tijd. Is je merk een gevestigde waarde? Ben je top of mind bij je doelgroep? Overweeg dan nog eens grondig of die naamsverandering écht wel nodig is.
Overtuigd dat jouw zaak écht toe is aan een nieuwe naam? Met deze 14 creatieve brainstormtechnieken kan je onmiddellijk aan de slag. Naam gevonden? Check hier of de domeinnaam nog vrij is: