test

Ken jij het verhaal achter deze merknamen?

22 maart 2020

Nieuwsgierig naar de geschiedenis achter enkele legendarische merknamen? Lees dan vooral verder. Tip van de sluier: het gaat er vaak een pak amateuristischer aan toe dan je zou denken…

SNICKERS

Het verhaal

Begin jaren 30 bedacht ene Frank Mars een lekkere chocoladereep met pindanootjes, nougat en caramel. De Frank? Klinkt niet zo goed. De Mars? Had hij al bedacht. Dus zocht Frank het net iets verder. In z’n tuin om precies te zijn. En wat draafde daar rond? Inderdaad, z’n favoriete paard. Snickers heette dat paard. Echt waar. Denk daar maar eens over na, de volgende keer dat je een Snickers eet.

Onze tip

Op zoek naar een sterke naam voor je idee? Wees niet bang van een persoonlijke aanpak. Integendeel. Het is een goed idee om ook in de naam van je levenswerk een stukje van jezelf te steken.

 

STARBUCKS

Het verhaal

Quizvraag! Hoe heette de eerste stuurman van kapitein Ahab, de walvisvaarder die op jacht ging naar Moby Dick? … Nee? Eerlijk: wij wisten het ook niet. Starbuck is het goede antwoord. Twee leerkrachten en een schrijver die samen een koffiezaak uit de grond stampen? Daar moét een cultureel verantwoorde naam van komen.

Onze tip

Laat je inspireren door boeken, films, liedjes, …  van grote artiesten om een merknaam te bedenken. Met wat geluk puur je er nog een leuk verhaal uit ook.

 

AMAZON

Het verhaal

Wat doe je als je een naam wil bedenken voor wat de grootste boekencollectie ter wereld moet worden? Jeffrey P. Bezos schafte zich een exemplaar van de Oxford English Dictionary aan. Hij startte bij de A en stootte gelukkig al snel op ‘Amazon’: de langste rivier ter wereld. Treffende beeldspraak om ‘s werelds meest uitgebreide boekencollectie te omschrijven.

Onze tip

Een naam waar een betekenis achter schuilt is altijd leuk. Ga dus op zoek naar leuke beeldspraak en rake vergelijkingen. Zo’n knipoogjes vind je makkelijk online of gewoon… in je woordenboek.

 

SPOTIFY

Het verhaal

Beeld je een studentenflat in. Hartje Stockholm. Daniel en Martin broeden er op een geniaal plan. Een plan dat de muziekwereld op z’n kop zal zetten. Wat ze nog niet hebben is een goede naam. Martin werpt lukraak wat namen op. Daniel zit elders met z’n hoofd. “Spotify?”, begrijpt hij Martin verkeerd. “Klinkt goed! Én de domeinnaam is nog vrij.” De huidige betekenis van ‘spot’ en ‘identify’ fantaseerden ze er later bij.

Onze tip

Zoek het niet te ver. Al wat je soms nodig hebt is een flinke portie geluk. Neem die hele zoektocht naar de juiste merknaam dus ook niet té serieus.

Ontdek waarom een goede bedrijfsnaam zo belangrijk is.