Elke maand presteren we op deze website een overzicht van de termen die het meest voorkomen in nieuwe domeinnamen. Als je die maand na maand bekijkt, lijkt het soms alsof er weinig beweegt in die top. Maar dat is schijn… We nemen je mee voor een duik in de woelige wateren der domeinnamen. Een statistisch overzicht waarin verrassende pieken, periodieke patriotten en bescheiden Bourgondiërs de hoofdrollen opeisen.
Verrassende pieken
Zelfs als we er de ranglijst van de voorbije jaren bijnemen, lijkt er op wat interne verschuivingen na weinig te gebeuren in de top vijf. Sinds 2018 voert ‘immo’ de top aan. Enkel ik 2019 moest het zijn pole position afstaan aan ‘horeca’. Die verrassende topper had zijn overwinning uitsluitend te danken aan een eenmalige piek in mei.
Toen laaide de discussie over het afschaffen van de flexi-jobs hoog op en leek vooral de horeca daarvan het slachtoffer te worden. Maar of dat iets met die piek te maken heeft, blijkt niet uit onze data.
Er is maar een term in onze ranglijsten waarbij een gelijkaardige plotse eenmalige piek zien en dat is… corona.
Let vooral op hoe de term ‘corona’ uit het niets verschijnt wanneer in januari 2020 de bom ontploft. Enfin, het virus losbarst. Naar een verklaring voor die piek in januari 2020 moeten we helaas niet diep in ons collectieve geheugen graven.
Een verrassende piek die we (voorlopig) niet kunnen verklaren, is die van de slotenmakers. De termen ‘slotenmakerij’, ‘slotenmakers’ en ‘slotenmaker’ scheerden hoge toppen in maart en april van vorig jaar. En als we terugkijken naar de jaren ervoor blijkt dat in meer of mindere mate een jaarlijkse gewoonte.
Als de geregistreerde domeinnamen een indicatie zijn van wat er zich in de samenleving afspeelt – en wij geloven dat dat zo is – lijken mensen tegen het einde van de winter massaal hun sloten te vervangen. Wie daarvoor een verklaring heeft, mag altijd contact opnemen met onze communicatieafdeling.
Periodieke patriotten
Op die verrassende pieken na, is het roestige vastheid troef in de top vijf. ‘Immo’ wint afgetekend en piekt elk jaar in september. Kopen we na de zomer meer huizen? Het is niet zo gek dat we in september massaal op zoek gaan naar een nieuwe woning. Het is ook de periode dat mensen in grote getale van job veranderen. We hebben vakantie gehad, we hebben meer tijd thuis doorgebracht, we hadden tijd om na te denken over een nieuw leven, een nieuw huis...
Stel dat we ons droomhuis dan in oktober, november vinden. Drie maanden later verlijdt de verkoopsakte. In februari verhuizen we… en hop we hebben een verklaring voor die nieuwe sloten!
We wijken af… terug naar de stabiele top vijf. Samen met ‘immo’ blijken ‘box’, ‘group’, ‘bio’ die zo wat te monopoliseren. Het is veel leuker om eens te kijken wat daaronder gebeurt.
Daar zien we bijvoorbeeld hoe Antwerpen de meest populaire stad van het land blijkt (in domeinnamen in elk geval). ‘Gent’ en ‘Antwerpen’ volgen al sinds 2017 dezelfde lijn. Als ‘Antwerpen’ stijgt, stijgt ‘Gent’ mee, maar op een iets lager niveau. ‘Liege’ volgt grotendeels dezelfde lijn. ‘Bruxelles’ doet dat ook. Maar waar ‘Bruxelles’ in 2017 nog veruit de populairste stad van het land was, heeft onze hoofdstad in 2018 de duimen moeten leggen voor Antwerpen en moet hij sinds 2019 ook Gent voor laten gaan.
De bescheiden Bourgondiërs
Wat nooit echt opflakkert maar ook niet verdwijnt is onze bourgondische levenswandel. Die spotten we elke maand in de meest gebruikte termen in domeinnamen. ‘Bar’, ‘club’, ‘events’, ‘food’, ‘restaurant’ duiken geregeld op in de maandelijkse top 50. Net zoals ‘pizza’, ‘pitta’ en ‘sushi’ dat doen. We eten graag en we doen dat blijkbaar liefst buitenshuis.
Helemaal onschuldig voelen we ons daar blijkbaar niet bij. ‘Fit’ scoort altijd vrij goed en populaire termen als ‘beauty’, ‘zen’, ‘coaching’ lijken toch aan te geven dat we onze lichaam en onze gezondheid goed verzorgen. Misschien is die goed scorende ‘club’ helemaal geen cocktailclub, maar een fitnessclub. Dat we zelf eerder het eerste dachten, zegt dan meer over ons, dan over de domeinnaamhouders. Wie weet is die ‘bar’ zelfs een energiebar of de metalen staaf waarop we in de fitness steeds meer gewichtjes schuiven om onze Bourgondische levensstijl te compenseren.
Vrdwnn klnkrs?
Tot slot nog een verrassende vaststelling: domeinnamen lijken door de jaren heen steeds korter te worden. Toegegeven het gaat over 0,4 letters op vijf jaar tijd, dat is vergelijkbaar met de het tempo waaraan de Himalaya groeit. Maar als je de lijn van de grafiek denkbeeldig doortrekt hebben we binnen 28 jaar domeinnamen die uit één letter bestaan.
Zo’n vaart zal het niet lopen, maar die vaststelling gaat wel tegen onze intuïtie in. We dachten dat domeinnamen steeds langer werden omdat de krachtige korte domeinnamen die gemakkelijk te onthouden zijn, al geregistreerd werden en niet meer beschikbaar zijn.
Anderzijds is het natuurlijk erg trendy om onder invloed van jongerentaal klinkers weg te laten in woorden, namen en domeinnamen. Kijk bv. maar naar vrtnws.be. Herinner je nog de voorganger deredactie.be.
Voorlopig houden wij het desondanks nog even bij dnsbelgium.be. We vinden dnsblgm.be niet zo lekker bekken.