Tijdens de coronacrisis en de lockdown waren we er zeker van dat de wereld er nadien helemaal anders zou uitzien. Vandaag leven we in het post-coronatijdperk. En één les die we zeker getrokken hebben is deze: digitaal is definitief het nieuwe normaal. Terwijl de fysieke winkels gesloten bleven, ontwikkelden zich online nieuwe mogelijkheden. Een eigen domeinnaam hebben was zelden zo belangrijk in het bedrijfsleven.
Bedrijven die een domeinnaam registreren doen dit doorgaans om twee simpele redenen:
- Ze willen een digitaal uithangbord voor hun onderneming in de vorm van een website.
- Ze willen online vindbaar en bereikbaar zijn voor klanten.
COVID-19 maakte het belang van online aanwezigheid nóg duidelijker. Iedereen was aan huis gekluisterd en ondernemers moesten ervoor zorgen dat de boel zo goed mogelijk bleef draaien en klanten hen niet zouden vergeten. E-commerce bleek een degelijke pleister op de wonde te zijn. ‘Commande’ was in april niet voor niets het meest geregistreerde woord in .be-domeinnamen.
Een investering die loont
Bedrijven die vóór deze crisis al een website hadden, konden hier relatief gemakkelijk een webshop aan toevoegen of een livechat installeren om klanten optimaal te bedienen. Sommigen ontdekten tijdens deze crisis volop de waarde van eerdere investeringen in een professionele webshop. De Leuvense schoenenverkoper Erik Meulemans draaide in volle lockdown overuren in zijn online shop. In een interview met madeinvlaamsbrabant.be verklaarde hij dat de webshop de verkoop in de fysieke winkels niet kan goedmaken, maar het wel mooi is om te zien dat de mensen ook zijn online inspanningen en service appreciëren en de investeringen lonen.
Slager Leander Van Holderbeke uit Lotenhulle is drie jaar geleden zelf met een webshop begonnen. ‘In het begin liep dat voor geen meter’, bekende hij onlangs in Het Laatste Nieuws. ‘Maar door promotie te maken en online ook kortingen te geven is dat beginnen groeien. De voorbije eindejaarsdagen kwam 75 procent van de bestellingen van de feestmaaltijden al online binnen. Sinds de start van de corona is het onlineverhaal helemaal ontploft. Nu komen elke week een kleine 200 bestellingen binnen via onze webshop.’
Of Leander een voorbeeld was voor zijn stad Aalter is niet gezegd, maar de stad zag tijdens de lockdown wel het licht en gaat helemaal online met de eerste digitale winkelstraat van het land. Aalter Online wordt een platform waar lokale handelaars en zelfstandigen dankzij de steun van de gemeente en Unizo een gratis webshop maken. ‘Een echte winkel en een webwinkel is de ideale combinatie’, klinkt in Aalter.
De coronawebshop
Andere ondernemers moesten iets gehaaster te werk gaan en vanuit het niets – en liefst op een paar dagen tijd – een website of webshop in het leven roepen. Bon Appetit in Haacht is een versmarkt met bistro waar je terecht kan voor brood, charcuterie, kazen, traiteurdienst en al het lekkers ook ter plekke kunt nuttigen. ‘In eerste instantie zagen we onze omzet toch wel dalen door de lockdown omdat de mensen bang waren. We waren zelf ook wel even in paniek’, geeft zaakvoerster Caroline toe. ‘Ons horecagedeelte moest sluiten. Op zondagen werkten we tevoren met een twaalftal meisjes in de bediening. Dat kon nu niet meer.’
Bon Appetit was voor de lockdown al een tijd bezig met een webshop maar die communiceerde niet met het kassasysteem. Daarom werd het project op de lange baan geschoven. Het eerste weekend van de lockdown mochten klanten hun bestellingen mailen. ‘De eerste zondag hadden we 150 bestellingen per mail. Dat hadden we nooit verwacht. Het was heel veel werk om alle bestellingen tijdig te verwerken. Dat was niet iets wat we lang konden volhouden.’
‘Een webshop is wel degelijk een extra winkel.’
‘Mijn man staat in de keuken van onze bistro en was dus tijdelijk werkloos. Hij heeft die periode gebruikt om de webshop in orde te brengen. We zijn daar bijna 14 dagen fulltime mee bezig geweest’, aldus Caroline. Maar dat bleek de moeite waard. ‘Onze omzet is nog altijd niet wat het voor corona was, maar we zagen wel een verschuiving van klanten die gewoonlijk naar de winkel kwamen en nu online bestellen. Mensen spenderen voorlopig ook meer op de webshop. Er zijn zeker 10 tot 25 procent meer bestellingen en die worden grotendeels geautomatiseerd via de webshop.’
De klanten van Bon Appetit zijn in elk geval enthousiast en vragen dat de webshop blijft. Er zijn kortere wachttijden en er is weinig fysiek contact. ‘Vorige week heb ik een dametje van 82 nog 20 minuten geholpen omdat ze per se online wou bestellen’, lacht Caroline. Maar de webshop heeft wel een grote impact op hoe Bon Appetit zich organiseert. ‘Vroeger hadden we één iemand die op zondag van 5.00u tot 13.00u bestellingen deed. Nu zijn dat al 2,5 voltijdse krachten op zondag, we hebben onze ruimte anders moeten inrichten en we zijn nog altijd aan het nadenken hoe ons best organiseren.’
Gouden tips
Aanwezig zijn op het internet is cruciaal voor ondernemers. Wie dat nu nog niet inziet, loopt het risico om bij een volgende onvoorziene crisis de boot te missen. Een domeinnaam is in een wip geregistreerd. En ook het opzetten van een website of webshop is lang niet zo onoverkomelijk als het misschien lijkt, al moet je je wel bewust zijn van enkele uitdagingen die een webshop met zich meebrengt.
De gouden tip van Bon Appetit voor andere ondernemers die een webshop overwegen? ‘Zie het niet als iets wat je er snel even bijneemt. Het is wel degelijk een extra winkel, waar je regelmatig nieuwe producten en nieuwe foto’s moet opzetten. Mensen bestellen altijd hetzelfde. Daarom is het belangrijk af en toe andere producten in de kijker te zetten, zodat ze die ook eens proberen. Je moet ook je voorraad veel beter in het oog houden en ervoor zorgen dat wat je online aanbiedt er ook effectief is. In de winkel is dat eenvoudig: op is op. Zo werkt dat niet online.’