Nieuws

Recordeditie Schaal van M 2025: 5de leerjaar H-AI Five van GVBS Sint-Donatus wint de hoofdprijs

13 maart 2025

Het vijfde leerjaar H-AI Five van GVBS Sint-Donatus uit Merchtem wint De Schaal van M en mag zich een jaar lang de meest mediawijze klas van Vlaanderen noemen. Net zoals de voorbije jaren is DNS Belgium ook dit jaar trotse partner van De Schaal van M. 

De Schaal van M is een wedstrijd rond online veiligheid en bewustwording. Kinderen uit het vijfde en zesde leerjaar van de lagere school kunnen meedingen naar de titel ‘Meest mediawijze klas van Vlaanderen’.

Om die titel te bemachtigen moesten deelnemende klassen in de week van 17 februari elke dag enkele opdrachten vervullen. Zo moesten de leerlingen chatten met een chatbot, een leuke meme zoeken over hun favoriete serie, quizzen… Thema’s die daarbij aan bod kwamen waren bijvoorbeeld cyberpesten, artificiële intelligentie en online privacy. Per dag verdienden ze klassikaal een ster. Als ze een week lang alle opdrachten uitvoerden, werden ze een mediawijze vijfsterrenklas.

Met de steun van DNS Belgium

De vijfsterrenklassen die meededen aan de wedstrijdchallenge maakten kans op één van de twintig (media)wijze prijzen, zoals een klasbezoek aan de VRT, mediawijze workshops… DNS Belgium beloonde de winnende klas met 25 refurbished laptops van Digital for Youth.

Via Digital for Youth zamelen we al jaren afgeschreven laptops in bij bedrijven en schenken we die aan organisaties die zich inzetten om onze jeugd digitaal vaardigheden bij te brengen. 

DNS Belgium vindt het belangrijk om De Schaal van M te steunen. Het initiatief is immers cruciaal in het bewustmaken van kinderen rond online veiligheid. Dat deden we dit jaar niet alleen door de hoofdprijs mogelijk te maken via Digital for Youth. DNS Belgium zetelde ook in de jury om met haar expertise de inzendingen voor de wedstrijdchallenge mee te beoordelen. Onze duurzaamheidscoördinator Sophie reikte op 12 maart samen met Ketnet-wrapper Lee en het team van Mediawijs de prijs uit aan de winnaar.

Recordeditie met thuisvariant

Of het te maken heeft met de leuke uitdagingen, de media-aandacht of de topprijzen weten we niet, maar het staat wel vast dat De Schaal van M 2025 een recordeditie was. 2.327 klassen hebben zich ingeschreven voor de wedstrijd. Dat is goed voor meer dan 47.000 deelnemende leerlingen! 

Nieuw dit jaar was de thuisvariant. Met hun LeerID konden leerlingen inloggen op een afzonderlijke thuisomgeving van De Schaal van M. In tegenstelling tot de klassikale opdrachten lag de nadruk thuis meer op plezier en ontdekken. De bedoeling blijft natuurlijk dezelfde: kinderen bewustmaken van online veiligheid. Meer dan 33.000 leerlingen logden via LeerID in op de thuisomgeving. Ook dat was een onverhoopt succes.

En de winnaar is…

Uit de duizenden waardevolle inzendingen verkoos de jury het vijfde leerjaar H-AI Five van GVBS Sint-Donatus uit Merchtem als de winnaar van De Schaal van M 2025. Ze mogen zich terecht de meest mediawijze klas van Vlaanderen noemen. 

De leerlingen maakten een videoverslag over de voor- en nadelen van AI. In hun beoordeling hield de jury vooral rekening met de mediawijze inhoud van de inzending, die het vijfde leerjaar H-AI Five van GVBS uitstekend had verwerkt in hun project. De leerlingen presenteerden hun werk voor de challenge op een visueel aantrekkelijke manier en veroverden de jury met de creativiteit waarmee ze de uitdaging aanpakten. Daarnaast hield de jury ook rekening met hoe goed de klas de doelgroep bereikte, de kwaliteit van de inzending en de toepassing van belangrijke mediawijze principes zoals auteursrecht, portretrecht, privacy…

Juf Tessa reageerde enthousiast: "Het is het eerste jaar dat we meededen met De Schaal van M. De hele klas heeft hard gewerkt aan de mediawijze markt over AI. Wat een superleuke verrassing dat we meteen de hoofdprijs winnen!"

Met trots kijken we terug op deze succesvolle editie van De Schaal van M. Een grote dankjewel aan alle deelnemende partijen die hebben bijgedragen aan dit mooie succesverhaal. We verheugen ons op de volgende editie en zijn nu al benieuwd naar de inspirerende inzendingen van 2026. 

De Schaal van M is een initiatief van Mediawijs, Ketnet, IMEC, Digisprong Kenniscentrum, JEF en Link in de Kabel.

Met dit artikel ondersteunen wij de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties.