Op 1 oktober zijn het centrum voor cyberveiligheid in België (CCB) en de Cyber Security Coalition gestart met een nationale sensibiliseringscampagne rond cybersecurity. De aandacht gaat dit jaar uit naar phishing . Het doel van de campagne – niet toevallig tijdens de European Cyber Security Month – is de internetgebruiker twee keer te doen nadenken voor die op een link in een bericht klikt.
Herken jij phishing?
Phishing is online oplichting via valse e-mails, websites of berichten met de bedoeling om je identiteits- of bankgegevens te stelen, je af te persen, accounts te hacken, enz. Cybercriminelen proberen misbruik te maken van iets waar je in gelooft of van iemand die je vertrouwt. Meestal proberen ze je zover te krijgen om op een verdachte link te klikken door in te spelen op je nieuwsgierigheid of angst.
Door met je cursor over de link te bewegen (zónder te klikken!) verschijnt in een pop-up het werkelijke webadres (niet wat je in de mail zelf te zien krijgt). Als die heel lang en betekenisloos of heel complex is, of als de domeinnaam niets te maken heeft met de zogezegde afzender, gaat het waarschijnlijk over phishing.
Phishingberichten krijg je onverwacht en zonder reden, ze zijn dwingend van toon of willen je net nieuwsgierig maken, bevatten meestal taalfouten of hebben een vage aanspreektitel… Steeds vaker proberen oplichters hun slag te slaan via valse sms-berichten of via sociale media zoals Facebook of Whatsapp. Ook online oplichters gaan helaas met hun tijd mee. En ook al herkennen we het steeds beter, phishing blijft een groot probleem, zowel voor individuele internetgebruikers als voor bedrijven, organisaties en de overheid.
Oeps, te snel…
Ben je in de val van een cybercrimineel getrapt en heb je je gegevens doorgegeven? Waarschuw meteen je vrienden als je hen een vals bericht hebt doorgestuurd. Verander je wachtwoorden onmiddellijk en verwittig je bank en Card Stop als je je bankgegevens hebt doorgegeven.
Hoewel veel mensen weten wat phishing is en valse berichten kunnen herkennen, klikken velen toch nog op links in valse berichten. De reden? Vaak is men gewoon te snel. Een klik is gauw gebeurd. Net daarom is de slogan van deze campagne: ‘Relax! En denk 2 keer na voor je op een link klikt’.
Heb je een verdachte link ontvangen? Denk dan twee keer na alvorens erop te klikken en stuur hem door naar verdacht@safeonweb.be.