test

De customer journey van je klanten

In 2019 en 2020 deed DNS Belgium onderzoek naar de customer journey van mensen die een domeinnaam registreren en een website maken. Er bleken 3 cruciale fases in die reis.

1. INFORMEREN

Mensen willen zich goed informeren voor ze aan een eigen website beginnen. Ze zoeken antwoorden op 3 vragen:

 

  1. Hoe zorg ik voor goede content op mijn website?
  2. Hoe bouw ik een website?
  3. Hoe bedenk en registreer ik een domeinnaam?

 

Voor antwoorden op die vraag gaan ze vooral te rade op het internet.

Google maar ook YouTube en in mindere mate Facebookgroepen zijn belangrijke bronnen. Informatie van vrienden of familie met kennis van zaken blijft niettemin het meest betrouwbaar. Een klein deel volgt seminars of workshops.

Voor mogelijke content kijken mensen vooral naar gelijkaardige websites.

2. BESLISSEN EN UITDENKEN

Wanneer mensen beslist hebben dat ze een website willen, worstelen ze met volgende 3 vragen:

 

 

  1. Kies ik voor een gratis website of een betalende?
  2. Kies ik voor een gratis domeinnaam of een betalende?
  3. Doe ik alles zelf of schakel ik een professional in?

 

Wie een website wil voor professionele doeleinden, besteedt vaker alles uit. Wie bekend is met domeinnamen, verkiest een betalende domeinnaam met een gratis website. Wie geen ervaring heeft, kiest het vaakst de gratis opties.

Vaak gehoorde verzuchtingen

“Er zijn zoveel aanbieders en producten dat je door het bos de bomen niet meer ziet.”

“De prijzen zijn onduidelijk en komen uiteindelijk vaak hoger uit dan aanvankelijk werd gezegd.”

3. BOUWEN EN ONDERHOUDEN

Eenmaal domeinnaam, hosting , cms er zijn, komt het belangrijkste: de website bouwen en onderhouden.

Hier blijkt de consument nood te hebben aan 3 zaken:

 

  1. Praktische tools: tutorials, tips & tricks, instructiefilmpjes, templates…
  2. Begeleiding in het maken van een website (maar ook bij alle stappen die eraan vooraf gaan)
  3. Efficiëntie: een domeinnaam registreren, hosting regelen, een website bouwen en onderhouden moet gemakkelijk en vlot kunnen. Er moet voldoende informatie gemakkelijk te vinden zijn.