Het voorbije jaar was net zoals 2020 een zeer goed jaar voor de domeinnaamsector. De coronacrisis en de bijhorende beperkingen dwongen bedrijven en burgers meer dan ooit om online actief te zijn. Dat zorgde voor 230.000 nieuwe registraties.
De pandemie bracht een versnelling in de digitalisering van onze samenleving teweeg. We zien intussen dat die transitie niet tijdelijk was, maar duurzaam is. De domeinnamen die tijdens de crisisperiode werden geregistreerd, zijn ook grotendeels hernieuwd. Dit vertaalde zich in een hernieuwingsratio van 88 procent, waarmee we de koplopers zijn in de sector. Met de nieuwe registraties en de hoge hernieuwingsgraad overschreden we in 2021 de kaap van 1,7 miljoen actieve .be-domeinnamen.
Bovenstaande resultaten leidden in combinatie met een kostbewuste aanpak, het voorbije jaar tot een winst van 440.000 euro.
In wat onze organisatie doet staan een aantal peilers centraal die de basis vormen waarop we dergelijke mooie resultaten kunnen realiseren.
Duurzaamheid
Al jaren focussen we sterk op het duurzame karakter van al onze activiteiten. Duurzaamheid betekent voor ons uiteraard ecologie, maar we willen ook iets teruggeven aan de maatschappij, door bijvoorbeeld digitale inclusie te bevorderen.
Een mooi voorbeeld daarvan is onze zeer actieve rol binnen DigitalForYouth waardoor we in het voorbije jaar 3.850 laptops hebben verdeeld aan organisaties die jongeren in België digitale vaardigheden bijbrengen.
Veiligheid
Het is ook onze missie om iedereen in ons land een veilige internetervaring te bieden. Daarom hechten wij veel belang aan onze interne security en aan cybersecurity in het algemeen.
We zijn er rotsvast van overtuigd dat een veilige .be-zone op lange termijn zal leiden tot meer consumentenvertrouwen en dus ook tot een meer digitale en inclusieve maatschappij. Dit zal er op zijn beurt weer voor zorgen dat we bijdragen aan een maatschappij die efficiënter omgaat met de schaarse middelen op onze wereld.
Hybride werken
Als gevolg van de pandemie biedt DNS Belgium een flexibele werkstructuur, waarbij elk medewerker kan beslissen om al dan niet op afstand werken of op kantoor te werken. Met polls trachtten we op de hoogte te blijven van de voor- en nadelen van het hybride werken om zo na te gaan hoe we onze medewerkers het best kunnen ondersteunen bij eventuele uitdagingen.
Welzijn op het werk
We zetten volop in op werknemerstevredenheid omdat we uitgaan van het principe dat tevreden medewerkers ook efficiënte medewerkers zijn. Onze productiviteitsmetingen tonen aan dat er een positieve correlatie bestaat tussen beide.
De resultaten van onze tevredenheidsenquête zijn enorm positief. Kort samengevat kunnen we stellen dat onze medewerkers zich gewaardeerd voelen door DNS Belgium. Ze krijgen de middelen en de informatie die nodig zijn om goed werk te leveren en waarderen onze ethische manier van werken. Uit een psycho-sociale risicoanalyse die we in 2021 lieten uitvoeren in samenwerking met onze externe preventieadviseur IDEWE, bleek dan weer dat er geen indicaties zijn die wijzen richting verhoogde psychosociale belasting bij onze medewerkers.
Omdat DNS Belgium niet alleen een goede, maar ook een inspirerende werkgever wil zijn organiseerden we in 2021 een inspiratiesessie rond veerkracht. Expert ter zake, Elke Van Hoof van het Huis voor Veerkracht beantwoordde tijdens deze sessie al onze vragen rond stress, burn-out, enz. Daarnaast organiseerden we ook een vrijblijvend traject rond verbindende communicatie in samenwerking met Human Matters. Dat waren drie inspiratiesessies met concrete cases die ons helpen om op een duidelijke en respectvolle manier feedback te geven zonder verwijtend of oordelend te zijn.
HR-update
Eind 2021 werkten 35 mensen voor DNS Belgium. 21,4 van hen werkten voltijds. 19,1 van hen waren mannen en 2,3 vrouwen. Van onze 13,3 deeltijdse werknemers, waren 6,4 mannen en 6,9 vrouwen. 32 FTE’s, waarvan 24,4 mannen en 7,6 vrouwen (cijfers volgens onze sociale balans 2021).
Constanten in ons HR-beleid bleven ook in 2021 onze foutloze HR-administratie, het cafetariaplan en het mobiliteitsbudget. Die laatste kreeg naar aanleiding van gewijzigde wetgeving einde 2021 een grondige update.
In het kader van performance management waren we eind 2020 al gestart met het ontwikkelen van competentieprofielen in samenwerking met Hudson.
We onderscheiden vier competentieprofielen in onze organisatie:
- Competentieprofiel voor IEDEREEN
- Competentieprofiel voor de teamleads
- Competentieprofiel voor expert in team
- Competentieprofiel voor unieke expert.
In 2021 kregen die verder vorm dankzij de input van vrijwillige medewerkers uit elk departement. Een competentieprofiel kan helpen talent, ontwikkeling en feedback te stimuleren en zo bij te dragen tot een duurzame en inspirerende werkplek.
Jaarrekening
2021 |
2020 |
2019 |
2018 |
|
---|---|---|---|---|
Inkomsten | ||||
Inkomsten uit registratieactiviteiten |
7.516.341 |
7.253.080 | 7.032.392 | 6.952.837 |
Nieuwe namen |
1.122.432 |
1.040.330 | 939.371 | 970.672 |
Hernieuwingen |
5.931.759 |
5.753.722 | 5.667.617 | 5.531.609 |
Transfers | 335.422 | 332.030 | 292.908 | 301.422 |
Reactiveringen |
93.528 |
93.889 | 101.014 | 114.672 |
Services |
16.223 |
15.286 | 14.079 | 17.122 |
Transfers uit quarantaine |
16.977 |
17.823 | 17.403 | 17.340 |
Validering applicatie/Veiling (nieuwe gTLD 's) | - | - | - | - |
Financiële inkomsten |
1.404 |
7.321 | 839 | 7.972 |
Geproduceerde vaste activa | - | - | - | - |
Uitzonderlijke inkomsten | - | - | 2.140 | - |
Totaal inkomsten | 7.517.745 | 7.260.401 | 7.035.371 | 6.960.809 |
Kosten | ||||
Personeelskosten |
4.162.934 |
4.006.354 | 3.815.099 | 3.641.717 |
Externe consultancy |
294.241 |
263.551 | 243.776 | 235.113 |
Kosten van de technische operaties |
808.063 |
705.795 | 755.227 | 679.902 |
Algemene kosten |
863.426 |
1.005.672 | 963.576 | 1.007.957 |
Afschrijvingen |
551.864 |
732.782 | 776.883 | 778.139 |
Financiële kosten |
29.366 |
17.581 | 20.371 | 19.939 |
MVO en Duurzaamheid |
368.209 |
351.351 | 152.428 | 46.659 |
Totaal kosten | 7.078.103 | 7.083.086 | 6.727.360 | 6.409.426 |
RESULTAAT |
439.642 |
177.315 | 308.011 | 551.383 |
Balans
Activa | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 |
---|---|---|---|---|
Vaste activa | 409.215 | 875.728 | 1.541.312 | 2.236.909 |
Herstructureringskosten | - | - | 525 | 15.717 |
Immateriële, materiële en financiële vaste activa |
409.215 |
875.728 | 1.540.787 | 2.221.192 |
Vlottende activa | 9.138.561 | 7.920.586 | 7.008.618 | 6.136.859 |
Vorderingen op ten hoogste 1 jaar - Handelsvorderingen |
943.663 |
953.018 | 809.829 | 867.836 |
Vorderingen op ten hoogste 1 jaar - Overige vorderingen |
26.468 |
13.831 | 21.584 | 20.405 |
Geldbeleggingen en liquide middelen |
7.851.295 |
6.596.790 | 5.897.010 | 5.069.236 |
Overlopende rekeningen |
317.135 |
356.947 | 280.195 | 179.382 |
Totaal activa |
9.547.776 |
8.796.314 | 8.549.929 | 8.373.768 |
Passiva | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 |
---|---|---|---|---|
Eigen vermogen | 3.015.886 | 2.576.244 | 2.398.929 | 2.090.918 |
Overgedragen resultaat |
2.576.244 |
2.398.929 | 2.090.918 | 1.539.535 |
Resultaat van het boekjaar |
439.642 |
177.315 | 308.011 | 551.383 |
Vreemd vermogen | 6.531.890 | 6.220.070 | 6.151.000 | 6.282.850 |
Leveranciers |
856.487 |
739.726 | 813.946 | 874.805 |
Belastingen, bezoldigingen en sociale lasten |
1.030.666 |
829.892 | 722.210 | 814.250 |
Voorschotten registrars |
1.217.566 |
1.250.389 | 1.349.572 | 1.367.225 |
Overlopende rekeningen |
3.427.171 |
3.400.063 | 3.265.272 | 3.226.570 |
Totaal passiva |
9.547.776 |
8.796.314 | 8.549.929 | 8.373.768 |