test

2023: het jaar van de duurzaamheid

Financieel verslag 2023

In 2023 bereikte DNS Belgium een belangrijke mijlpaal in haar langetermijnengagement voor duurzaamheid. We werden erkend als 'SDG Ambassador' door UNITAR, als een van de slechts vier Belgische organisaties die deze eer te beurt viel. 

Deze erkenning onderstreept onze toewijding om een voorbeeld te zijn voor andere ICT-bedrijven in België. We zullen deze titel trots dragen en ons blijven inzetten om andere bedrijven te inspireren om dit voorbeeld te volgen. We verleggen nu onze horizon en stellen nieuwe duurzaamheidsdoelen voor 2030.  

Digitale inclusie: Digital For Youth 

Digital For Youth dat we opgestart hadden om digitale inclusie te bevorderen, kwam in 2023 in een stroomversnelling toen we nieuwe teamleden aanwierven. Met een toegewijd team van drie personen zoeken we laptops en knappen deze op voor kinderen in nood. Sinds de start medio 2019 heeft D4Y meer dan 23.000 laptops gedistribueerd en jongeren in staat gesteld deel te nemen aan de digitale samenleving.

Toonaangevend in fraudepreventie  

DNS Belgium bleef uitblinken in fraudepreventie door Artificial Intelligence te gebruiken om nieuwe registraties te onderzoeken. We identificeerden potentieel schadelijke registraties en versterkten zo onze reputatie als een van de meest fraudevrije domeinzones ter wereld. In 2023 bleken slechts 33 van de 1,735 miljoen actieve domeinen betrokken te zijn bij frauduleuze activiteiten.

Als gevolg van algemene trends is het aantal actieve domeinnamen licht gedaald van 1,745 miljoen naar 1,735 miljoen in 2023. Deze daling, beïnvloed door het post-COVID economische klimaat en een wereldwijde vertraging in domeinregistraties, benadrukt de uitdaging die voor ons ligt. Het is onze missie om ondernemers en internetgebruikers ervan te overtuigen dat een .be-domein en -website hun waarde kan brengen door onder andere een zeer veilige online omgeving te creëren. 

HR

De cijfers

  • Op 31 december werkten er 38 mensen voor DNS Belgium, waarvan 30 voltijdsen en 8 deeltijdsen.
  • Twee werknemers hebben DNS Belgium verlaten in 2023. We hebben twee werknemers aangeworven.

HR-beleid

In 2023 blijven we ons richten op operationele excellentie, een onberispelijke HR-administratie en een inspirerende, duurzame werkomgeving.  

Feedback en Groeimogelijkheden

We blijven focussen op de persoonlijke groei en ontwikkeling van onze medewerkers, waardoor elk individu binnen de organisatie kan bijdragen tot het succes van DNS Belgium. Binnen onze organisatie lijkt doorgroeien op het eerste zicht beperkt. Om persoonlijke groei en ontwikkeling onder onze medewerkers te stimuleren, bieden we de mogelijkheid aan elke medewerker om een volgende stap te zetten. Daarom kan elke medewerker een intern (360°) en extern assessment opzetten. Op basis van de resultaten en de feedback van peers en leidinggevenden kunnen medewerkers een promotie krijgen.  

Uitbreiding HR-Comité

Ons HR-comité buigt zich over allerlei strategische en operationele HR onderwerpen. We hanteerden reeds jaren dezelfde aanpak en voelden dat het tijd was voor verandering. Vanaf 14 februari is ons HR-comité uitgebreid met drie extra vertegenwoordigers om onze HR-aanpak en -beleid te verbeteren. Negen collega's stelden zich kandidaat, en tijdens een selectie in januari werden drie medewerkers gekozen om deze rol voor 2023 te vervullen. Dit initiatief biedt ons HR-comité een nieuwe dynamiek en interessante discussies.

Recht op deconnectie en hybride werken

De overheid heeft “het recht op deconnectie" ingevoerd, wat onze flexibele manier van werken beïnvloedt. Daarom formuleerden we een addendum aan ons arbeidscontract en een policy in overeenstemming met deze regels, met respect voor de deadline van de overheid.

De laatste vergadering van de hybride werkgroep vond plaats in februari. De beslissing is om één dag per week verplicht naar kantoor te komen, de overige dagen kunnen werknemers kiezen waar ze werken, thuis of op kantoor. We zorgen voor de nodige materialen om zowel thuis als op kantoor goed uitgerust te zijn.

Employer Branding

Ons employer branding project wordt steeds concreter. Ons communicatiedepartement en HR nemen een volgende stap om onze unieke positie als werkgever te benadrukken en nieuw talent aan te trekken. Focus ligt in 2023 op de design en ontwikkelen van de werkgeverspagina op onze website. 

Engagement en Samenwerking

Jaarlijks peilen we met een survey naar de betrokkenheid en tevredenheid van onze werknemers. Na de analyse van de laatste Korn Ferry engagement enquête, zijn we gestart met FREETALKS, een live discussie groep om vijf geïdentificeerde uitdagingen te bespreken, namelijk :

  • Samenwerken over teams heen
  • Performance Management
  • Feedback geven en ontvangen
  • Communicatie over departementen heen
  • Tijdig beslissingen nemen en op het juiste niveau

Belangrijke inzichten uit deze discussies gebruiken we om de samenwerking tussen afdelingen en de besluitvorming te verbeteren en het belang van continue feedback te benadrukken.  

Met deze initiatieven blijven we ons inzetten voor een stimulerende en ondersteunende werkomgeving waarin onze medewerkers zich kunnen ontwikkelen en bijdragen aan het succes van onze organisatie. 

Jaarrekening

Resultatenrekening in euro
 2023 2022 20212020
Inkomsten 
Inkomsten uit registratieactiviteiten

7.545.767

 7.557.592 

7.516.341

7.253.080

          Nieuwe namen

879.336 

940.347

1.122.432

1.040.330

          Hernieuwingen

6.258.580 

6.219.208

5.931.759

5.753.722

          Transfers

276.525 

272.196

335.422

332.030

          Reactiveringen

96.843 

98.381

93.528

93.889

          Services

24.743 

14.840

16.223

15.286

          Transfers uit quarantaine

9.740 

12.620

16.977

17.823

Financiële inkomsten

67.311 

3.800

1.404

7.321

Andere inkomsten

-

430

-

-

Totaal inkomsten

7.613.078 

 7.561.822 

7.517.745

7.260.401

 
Kosten
Personeelskosten

5.245.460 

4.618.010

4.162.934

4.006.354

Externe consultancy

346.435 

308.649

294.241

263.551

Kosten van de technische operaties

1.036.132 

943.939

808.063

705.795

Algemene kosten

997.998 

944.482

863.426

1.005.672

Afschrijvingen

226.053 

226.864

551.864

732.782

Financiële kosten

16.203 

39.849

29.366

17.581

MVO en Duurzaamheid

373.400 

363.299

368.209

351.351

Totaal kosten

8.241.681 

7.445.092

7.078.103

7.083.086

 

 

 
RESULTAAT

-628.603 

116.730

439.642

177.315

Balans

Activa

2023

2022 

2021

2020

Vaste activa

204.452

273.131

409.215

875.728

Immateriële, materiële en financiële vaste activa

204.452 

273.131

409.215

875.728

Vlottende activa

8.898.780

9.280843

9.138.561

7.920.586

Vorderingen op ten hoogste 1 jaar - Handelsvorderingen

947.424 

962.669

943.663

953.018

Vorderingen op ten hoogste 1 jaar - Overige vorderingen

215.042 

7.832

26.468

13.831

Geldbeleggingen en liquide middelen

7.322.885 

7.965.809

7.851.295

6.596.790

Overlopende rekeningen

413.429 

344.533

317.135

356.947

Totaal activa

9.103.232

9.553.974 

9.547.776

8.796.314

 

Passiva

2023

2022

2021

2020

Eigen vermogen

2.504.014 

3.132.616

3.015.886

2.576.244

Overgedragen resultaat

3.132.616 

3.015.886

2.576.244

2.398.929

Resultaat van het boekjaar

-628.602 

116.730

439.642

177.315

Voorzieningen

78.035 

-

-

-

Vreemd vermogen

6.521.183

6.421.358

6.531.890

6.220.070

Leveranciers

662.899 

694.865

856.487

739.726

Belastingen, bezoldigingen en sociale lasten

1.262.886 

1.082.893

1.030.666

829.892

Voorschotten  registrars  

1.193.066 

1.210.566

1.217.566

1.250.389

Overlopende rekeningen

3.402.332 

3.433.034

3.427.171

3.400.063

Totaal passiva 

9.103.232 

9.553.974

9.547.776

8.796.314