In 2023 bereikte DNS Belgium een belangrijke mijlpaal in haar langetermijnengagement voor duurzaamheid. We werden erkend als 'SDG Ambassador' door UNITAR, als een van de slechts vier Belgische organisaties die deze eer te beurt viel.
Deze erkenning onderstreept onze toewijding om een voorbeeld te zijn voor andere ICT-bedrijven in België. We zullen deze titel trots dragen en ons blijven inzetten om andere bedrijven te inspireren om dit voorbeeld te volgen. We verleggen nu onze horizon en stellen nieuwe duurzaamheidsdoelen voor 2030.
Digitale inclusie: Digital For Youth
Digital For Youth dat we opgestart hadden om digitale inclusie te bevorderen, kwam in 2023 in een stroomversnelling toen we nieuwe teamleden aanwierven. Met een toegewijd team van drie personen zoeken we laptops en knappen deze op voor kinderen in nood. Sinds de start medio 2019 heeft D4Y meer dan 23.000 laptops gedistribueerd en jongeren in staat gesteld deel te nemen aan de digitale samenleving.
Toonaangevend in fraudepreventie
DNS Belgium bleef uitblinken in fraudepreventie door Artificial Intelligence te gebruiken om nieuwe registraties te onderzoeken. We identificeerden potentieel schadelijke registraties en versterkten zo onze reputatie als een van de meest fraudevrije domeinzones ter wereld. In 2023 bleken slechts 33 van de 1,735 miljoen actieve domeinen betrokken te zijn bij frauduleuze activiteiten.
Trends in domeinnamen
Als gevolg van algemene trends is het aantal actieve domeinnamen licht gedaald van 1,745 miljoen naar 1,735 miljoen in 2023. Deze daling, beïnvloed door het post-COVID economische klimaat en een wereldwijde vertraging in domeinregistraties, benadrukt de uitdaging die voor ons ligt. Het is onze missie om ondernemers en internetgebruikers ervan te overtuigen dat een .be-domein en -website hun waarde kan brengen door onder andere een zeer veilige online omgeving te creëren.
HR
De cijfers
- Op 31 december werkten er 38 mensen voor DNS Belgium, waarvan 30 voltijdsen en 8 deeltijdsen.
- Twee werknemers hebben DNS Belgium verlaten in 2023. We hebben twee werknemers aangeworven.
HR-beleid
In 2023 blijven we ons richten op operationele excellentie, een onberispelijke HR-administratie en een inspirerende, duurzame werkomgeving.
Feedback en Groeimogelijkheden
We blijven focussen op de persoonlijke groei en ontwikkeling van onze medewerkers, waardoor elk individu binnen de organisatie kan bijdragen tot het succes van DNS Belgium. Binnen onze organisatie lijkt doorgroeien op het eerste zicht beperkt. Om persoonlijke groei en ontwikkeling onder onze medewerkers te stimuleren, bieden we de mogelijkheid aan elke medewerker om een volgende stap te zetten. Daarom kan elke medewerker een intern (360°) en extern assessment opzetten. Op basis van de resultaten en de feedback van peers en leidinggevenden kunnen medewerkers een promotie krijgen.
Uitbreiding HR-Comité
Ons HR-comité buigt zich over allerlei strategische en operationele HR onderwerpen. We hanteerden reeds jaren dezelfde aanpak en voelden dat het tijd was voor verandering. Vanaf 14 februari is ons HR-comité uitgebreid met drie extra vertegenwoordigers om onze HR-aanpak en -beleid te verbeteren. Negen collega's stelden zich kandidaat, en tijdens een selectie in januari werden drie medewerkers gekozen om deze rol voor 2023 te vervullen. Dit initiatief biedt ons HR-comité een nieuwe dynamiek en interessante discussies.
Recht op deconnectie en hybride werken
De overheid heeft “het recht op deconnectie" ingevoerd, wat onze flexibele manier van werken beïnvloedt. Daarom formuleerden we een addendum aan ons arbeidscontract en een policy in overeenstemming met deze regels, met respect voor de deadline van de overheid.
De laatste vergadering van de hybride werkgroep vond plaats in februari. De beslissing is om één dag per week verplicht naar kantoor te komen, de overige dagen kunnen werknemers kiezen waar ze werken, thuis of op kantoor. We zorgen voor de nodige materialen om zowel thuis als op kantoor goed uitgerust te zijn.
Employer Branding
Ons employer branding project wordt steeds concreter. Ons communicatiedepartement en HR nemen een volgende stap om onze unieke positie als werkgever te benadrukken en nieuw talent aan te trekken. Focus ligt in 2023 op de design en ontwikkelen van de werkgeverspagina op onze website.
Engagement en Samenwerking
Jaarlijks peilen we met een survey naar de betrokkenheid en tevredenheid van onze werknemers. Na de analyse van de laatste Korn Ferry engagement enquête, zijn we gestart met FREETALKS, een live discussie groep om vijf geïdentificeerde uitdagingen te bespreken, namelijk :
- Samenwerken over teams heen
- Performance Management
- Feedback geven en ontvangen
- Communicatie over departementen heen
- Tijdig beslissingen nemen en op het juiste niveau
Belangrijke inzichten uit deze discussies gebruiken we om de samenwerking tussen afdelingen en de besluitvorming te verbeteren en het belang van continue feedback te benadrukken.
Met deze initiatieven blijven we ons inzetten voor een stimulerende en ondersteunende werkomgeving waarin onze medewerkers zich kunnen ontwikkelen en bijdragen aan het succes van onze organisatie.
Jaarrekening
2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |
---|---|---|---|---|
Inkomsten | ||||
Inkomsten uit registratieactiviteiten | 7.545.767 | 7.557.592 | 7.516.341 | 7.253.080 |
Nieuwe namen | 879.336 | 940.347 | 1.122.432 | 1.040.330 |
Hernieuwingen | 6.258.580 | 6.219.208 | 5.931.759 | 5.753.722 |
Transfers | 276.525 | 272.196 | 335.422 | 332.030 |
Reactiveringen | 96.843 | 98.381 | 93.528 | 93.889 |
Services | 24.743 | 14.840 | 16.223 | 15.286 |
Transfers uit quarantaine | 9.740 | 12.620 | 16.977 | 17.823 |
Financiële inkomsten | 67.311 | 3.800 | 1.404 | 7.321 |
Andere inkomsten | - | 430 | - | - |
Totaal inkomsten | 7.613.078 | 7.561.822 | 7.517.745 | 7.260.401 |
Kosten | ||||
Personeelskosten | 5.245.460 | 4.618.010 | 4.162.934 | 4.006.354 |
Externe consultancy | 346.435 | 308.649 | 294.241 | 263.551 |
Kosten van de technische operaties | 1.036.132 | 943.939 | 808.063 | 705.795 |
Algemene kosten | 997.998 | 944.482 | 863.426 | 1.005.672 |
Afschrijvingen | 226.053 | 226.864 | 551.864 | 732.782 |
Financiële kosten | 16.203 | 39.849 | 29.366 | 17.581 |
MVO en Duurzaamheid | 373.400 | 363.299 | 368.209 | 351.351 |
Totaal kosten | 8.241.681 | 7.445.092 | 7.078.103 | 7.083.086 |
| ||||
RESULTAAT | -628.603 | 116.730 | 439.642 | 177.315 |
Balans
Activa | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 |
---|---|---|---|---|
Vaste activa | 204.452 | 273.131 | 409.215 | 875.728 |
Immateriële, materiële en financiële vaste activa | 204.452 | 273.131 | 409.215 | 875.728 |
Vlottende activa | 8.898.780 | 9.280843 | 9.138.561 | 7.920.586 |
Vorderingen op ten hoogste 1 jaar - Handelsvorderingen | 947.424 | 962.669 | 943.663 | 953.018 |
Vorderingen op ten hoogste 1 jaar - Overige vorderingen | 215.042 | 7.832 | 26.468 | 13.831 |
Geldbeleggingen en liquide middelen | 7.322.885 | 7.965.809 | 7.851.295 | 6.596.790 |
Overlopende rekeningen | 413.429 | 344.533 | 317.135 | 356.947 |
Totaal activa | 9.103.232 | 9.553.974 | 9.547.776 | 8.796.314 |
Passiva | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 |
---|---|---|---|---|
Eigen vermogen | 2.504.014 | 3.132.616 | 3.015.886 | 2.576.244 |
Overgedragen resultaat | 3.132.616 | 3.015.886 | 2.576.244 | 2.398.929 |
Resultaat van het boekjaar | -628.602 | 116.730 | 439.642 | 177.315 |
Voorzieningen | 78.035 | - | - | - |
Vreemd vermogen | 6.521.183 | 6.421.358 | 6.531.890 | 6.220.070 |
Leveranciers | 662.899 | 694.865 | 856.487 | 739.726 |
Belastingen, bezoldigingen en sociale lasten | 1.262.886 | 1.082.893 | 1.030.666 | 829.892 |
Voorschotten registrars | 1.193.066 | 1.210.566 | 1.217.566 | 1.250.389 |
Overlopende rekeningen | 3.402.332 | 3.433.034 | 3.427.171 | 3.400.063 |
Totaal passiva | 9.103.232 | 9.553.974 | 9.547.776 | 8.796.314 |