Wie een bedrijf heeft, wil natuurlijk een goede en professionele indruk maken, ook online. Daarom is het belangrijk te weten wat ons Belgen vertrouwen inboezemt en wat niet. Samen met Insites Consulting peilden we in ons meest recente marktonderzoek naar het vertrouwen van de Belg in verschillende online kanalen. Hieruit haalden we enkele tips voor startende ondernemers die nog geen bedrijfswebsite hebben.
Denk goed na over je e-mailadres
Uit ons onderzoek bleek dat we meer vertrouwen hebben in een e-mailadres dat gekoppeld is aan een eigen domeinnaam dan in een generiek e-mailadres. sven@slagerijgeboers.be komt dus professioneler en betrouwbaarder over dan slagerijgeboers@hotmail.com. Dat is alvast één heel goede reden om een domeinnaam te registreren, wanneer je een eigen zaak begint. Want heel wat bedrijven waar je je domeinnaam kan registreren, bieden je de mogelijkheid ineens ook een aantal gepersonaliseerde e-mailadressen aan te maken.
Denk goed na over je domeinnaam
Als je een domeinnaam registreert voor je eigen zaak, is het goed te weten dat mensen niet zo tuk zijn op websites en domeinnamen met een omschrijving, een doel of een actie erin. Amper 15 procent van de ondervraagden verkiest zo’n website boven een website of domeinnaam die verwijst naar een merk of de naam van een bedrijf (40%).
Als een Belgische consument online bijvoorbeeld een busreis naar Benidorm wil boeken, zal hij dat dus eerder doen via www.busreizenlagast.be dan via www.metdebusnaarspanje.be. Misschien komt die laatste ons iets té commercieel over en zijn we daarom al bij voorbaat wat kritischer.
Verkies een website boven een Facebookpagina, maar neem beide
We vroegen in ons onderzoek ook naar het vertrouwen in een bedrijfswebsite en een bedrijfspagina op Facebook. Exact de helft van de ondervraagden heeft meer vertrouwen in een bedrijfswebsite. Amper 10 procent van de respondenten heeft het volste vertrouwen in een bedrijfspagina op Facebook. Dat impliceert echter ook dat 40 procent van de ondervraagden eigenlijk geen uitgesproken voorkeur heeft voor het ene of het andere.
Wil dat laatste dan zeggen dat een Facebookpagina voor je bedrijf even goed is als een eigen website? Uiteraard niet. Facebook maakt het bedrijven en ondernemers zo gemakkelijk mogelijk om een Facebookpagina te maken. In een paar klikken is het gebeurd en kan je je boodschap delen met de wereld. Alleen heb je heel weinig controle over wie je berichten ook daadwerkelijk ziet.
Facebook bepaalt namelijk wie wat te zien krijgt en wat er gebeurt met de content die je op je pagina deelt. Je bedrijfspagina op Facebook is volledig afhankelijk van de algoritmes, regels én prijzen van Facebook. Om bedrijven aan te moedigen te adverteren op Facebook gaat het bedrijfsposts minder vaak tonen in de tijdslijn van Facebookgebruikers. Bedrijven die veel mensen willen bereiken, moeten betalen.
Tot slot scoren Facebookpagina’s veel minder hoog op Google dan bedrijfspagina’s. Via Google ga je met enkel een Facebookpagina niet veel nieuwe klanten bereiken. Moet je dan maar wegblijven van Facebook? Helemaal niet. Facebook en andere sociale media zijn nuttige manieren om online zo goed mogelijk bereikbaar te zijn. Online succes schuilt in een goede mix van sociale media en eigen kanalen, zoals een bedrijfswebsite.