test
Nieuws

Cybersecuritycampagne voor ouderen

03 juni 2022

Op 11 mei trapten we de cybersecuritycampagne af waarmee we ouderen bewust willen maken van hun veiligheid online. In 2021 deden we voor het eerst een campagne voor ouderen en de reacties waren heel positief. 

Digitalisering op twee snelheden

Dat het niet overbodig is om zo’n campagne te herhalen, blijkt uit de Digimeter, het jaarlijkse onderzoek naar het mediagebruik in Vlaanderen van het onderzoekscentrum Imec. Daaruit blijkt dat de coronacrisis een versnelde digitalisering van onze samenleving met zich meebracht. Dat zouden we toejuichen, mocht het niet zijn dat het een digitalisering op twee snelheden is die voor een steeds grotere groep in onze samenleving te snel blijkt te gaan.

‘44% van de respondenten verklaart moeilijkheden te ervaren bij het omgaan met technologieën. Bij de bevraagde 65-plussers loopt dit percentage op tot 73%. 26% van de respondenten vermijdt digitale toepassingen omdat ze er niet mee vertrouwd zijn en 47% van hen vreest de meest voorkomende problemen met digitale toepassingen niet te kunnen oplossen. Bij de bevraagde 65-plussers was dit respectievelijk 40% en 70%.’ lezen we op de website van de Vlaamse Ouderenraad naar aanleiding van de nieuwe Digimeter.

Digitale inclusie bevorderen

In de campagne draait het natuurlijk om ouderen bewust maken van hoe ze veilig met het internet moeten omgaan, hoe ze veilig online shoppen, hoe ze zich kunnen wapenen tegen internetfraude zoals phishing … We willen het vertrouwen van ouderen in .be versterken door hen te infomeren en te inspireren. Door hen aan te tonen dat er geen reden is om het internet te wantrouwen, als je voorzichtig en enigszins geïnformeerd bent.

De campagne moet uiteindelijk de digitale inclusie bevorderen in een samenleving waar jong en oud toegang heeft tot het internet én voldoende kennis en vaardigheden heeft om het internet op een veilige manier te gebruiken.

De campagne in het kort

In de campagne delen bekende en minder bekende Belgen hun favoriete webadressen. Zo ontdek je waar Lieven De Schamphelaere van Natuurpunt zijn tijd graag doorbrengt op het internet. En binnenkort kom je dat ook te weten van weerman Frank Deboosere en anderen.

Op die manier toont de campagne dat er heel wat .be-websites zijn die veilig én interessant zijn. We hopen dat de bekende gezichten mensen kunnen inspireren: als het internet niet meer weg te denken is uit ons leven, kunnen we er evengoed de beste kanten van benutten om zaken te regelen, om te communiceren met familie en vrienden, om ons te informeren…

In een online quiz (intussen afgesloten) kunnen ouderen hun kennis over veilig internetgebruik testen. Ze kunnen nagaan of ze onveilige websites goed herkennen, ze krijgen een vraag over phishing mail… En terwijl ze quizzen, krijgen ze handige tips mee om nog veiliger te surfen.

Tot slot beantwoorden de experts van DNS Belgium vragen waar ouderen echt mee zitten wanneer het over het internet en de digitale samenleving gaat. De Vlaamse Ouderenraad en verschillende Franstalige ouderenorganisaties hebben die vragen verzameld en onze experts geven in korte video’s of artikels tekst en uitleg.

In de video’s en blogberichten leggen onze experts bijvoorbeeld uit hoe je kan achterhalen welk bedrijf achter een webshop zit, hoe je verdachte e-mails of sms’jes kan herkennen, wat je kan doen wanneer je een online aankoop niet ontvangt, of erger wanneer er geld van je bankrekening verdwenen is door oplichting via phishing of een frauduleuze webshop…

Hou zeker onze socialemediakanalen in de gaten om de volledige campagne te ontdekken!

De campagne ontstond met de hulp van een aantal organisaties en verenigingen in Vlaanderen en Brussel zoals de Vlaamse Ouderenraad en het Brussels Ouderenplatform. Digital Ageing waakte er dan weer over dat de toon goed zat en niet belerend of discriminerend is, en dat de boodschap begrijpelijk is voor alle ouderen.

Met dit artikel ondersteunen wij de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties.