In oktober 2021 beslisten we om enkel nog volledig elektrische voertuigen toe te laten in onze vloot bedrijfswagens. Deze – op het moment van schrijven - radicale keuze kwam er om verschillende redenen.
Wij nemen onze rol als klimaatambassadeur zeer ernstig. Volgens onze berekeningen vermindert de keuze voor elektrische voertuigen onze CO2-voetafdruk met 50 ton. Dit zou onze globale CO2-uitstoot met nog eens 45%[1] verminderen, wat natuurlijk niet te onderschatten is.
Maar deze keuze is niet alleen een overwinning voor de planeet, vanuit een zuiver managementperspectief is het ook de juiste beslissing. De totale eigendomskosten (TCO) van deze voertuigen liggen veel lager dan voor auto's die op diesel of benzine rijden. De TCO zal de volgende jaren verder verschuiven in het voordeel van volledig elektrische voertuigen. We verwachten dat de belastingen op voertuigen met een verbrandingsmotor zullen stijgen en dat door de vooruitgang in productietechnologieën de kosten van elektrische voertuigen in de komende jaren waarschijnlijk nog meer zullen dalen.
Vandaag lijkt de keuze voor een volledig elektrisch wagenpark radicaal. Het is een kwestie van tijd: de Belgische regering kondigde aan dat dit vanaf 2026 de norm wordt. Toch kunnen we er prat op gaan dat we bij de eersten waren om deze stap te zetten. Met nog vier jaar te gaan hebben we zeker niet tot het laatste moment gewacht om de sprong te wagen. We hopen dat velen zullen volgen! Autofanaten vinden de rijervaring met een verbrandingsmotor misschien aangenamer dan rijden met een elektrisch voertuig. Daarop moeten we antwoorden dat, uit onze ondervinding, de rijervaring van een elektrisch voertuig de laatste paar jaar sterk is verbeterd en dat dit in de toekomst zo zal blijven.
Rijden met deze voertuigen is veel milieuvriendelijker, wat een algemene imagoboost geeft die onze werknemers zeker zullen appreciëren.
DNS Belgium is één van de eerste ondernemingen in België die het mobiliteitsbudget aanbood. Deze nieuwe vorm van voordeelplan voorziet een bepaald budget dat de werknemers kunnen gebruiken voor hun verplaatsingen, of voor tal van andere mogelijkheden. Het lijkt ons interessanter voor werknemers om volledig elektrische voertuigen te gebruiken, zodat ze al het geld dat ze niet aan benzine spenderen, kunnen gebruiken voor andere zaken die in dit plan zijn opgenomen. Dat maakt het voor onze werknemers extra voordelig om zo snel mogelijk over te schakelen naar elektrisch.
Het uiteindelijke doel is om in 2025 alle niet-elektrische voertuigen uit ons wagenpark te hebben. Daardoor verkleinen we niet alleen onze CO2-voetafdruk met 45%, maar kunnen we ook eerdergenoemde voordelen voor onze medewerkers, het milieu en het bedrijf aanbieden. En we hebben dan nog een jaar voordat de deadline van de overheid van kracht wordt, waarmee we onze positie bevestigen als een vooruitstrevende werkgever en als een milieuvriendelijk bedrijf dat zoveel mogelijk voor de maatschappij wil doen als het kan.
[1] Van onze CO2-voetafdruk van 2020