Zowat elk land heeft een organisatie die domeinnamen met specifieke extensies (zoals .be, .fr, .nl enz.) technisch beheert. In het jargon heet zo’n organisatie een registry . Omdat de taak die zo’n registry opneemt vrij vaag klinkt, geven wij tekst en uitleg.
Hoofdtaken
Een registry heeft 2 hoofdtaken die van belang zijn voor de goede werking van ‘een deeltje van het internet’:
- per domeinnaam enkele gegevens bijhouden van de domeinnaamhouder, zoals naam en adres. Zo kan elke domeinnaam gelinkt worden aan een specifieke persoon of organisatie. Een registry brengt ook alle technische informatie, zoals de nameservers, in kaart.
- ervoor zorgen dat je online op de juiste plaats terechtkomt en de juiste website ziet wanneer je op een link klikt of een URL intypt. Ook wanneer je een e-mail verstuurt, komt die via een registry bij de juiste persoon terecht. Op de achtergrond zet de registry namelijk de domeinnaam om naar een IP-adres , zo worden de juiste servers (waar de website of mailbox op gehost wordt) aangesproken.
Wat als DNS Belgium niet bestond? 99% van de surfers zou er niet in slagen om de juiste websites te bezoeken, het "Belgische internet" zou platliggen.
Als DNS Belgium zijn we verantwoordelijk voor het Belgisch internetluik, wat wil zeggen dat we de registry zijn voor .be-, .vlaanderen- en .brussels-domeinnamen. We registreren niet zelf domeinnamen, daarvoor werken we samen met verkoopspartners die we ‘ registrars ’ of 'domeinnaamverkopers' noemen. Wij leggen ons toe op de kerntaken van een registry waarbij we vooral focussen op veilig en stabiel internetverkeer.
Whois
Een registry biedt vaak een online opzoekingsdienst aan, deze heet WHOIS . Daarmee zoek je op wie achter een bepaalde domeinnaam zit. Je bekijkt m.a.w. wie die ene domeinnaam gebruikt. Hier kan je zo'n WHOIS-opzoeking doen:
Andere diensten die een registry mogelijk aanbiedt zijn: een juridisch kader in geval van domeinnaamgeschillen, een klantendienst waarbij je telefonisch en via mail terecht kan voor advies rond domeinnamen enzovoort. Sommige registries verkopen zelf domeinnamen, anderen werken hiervoor samen met een verkoopskanaal.