Slachtoffer van cybercrime?

Waar meld je illegale of problematische internetinhoud en internetfraude?

Werd je het slachtoffer van cybercrime of botste je op problematische of illegale inhoud op het internet? 

Afhankelijk van het soort fraude waarmee je geconfronteerd wordt, zijn er verschillende instanties waar je terecht kunt. 

Bemiddeling via Ombudsdiensten

Oneerlijke praktijken melden betekent niet automatisch dat er een oplossing voor het probleem is of dat je schadeloos wordt gesteld voor eventuele kosten of verliezen. 

Het is daarom een goed idee om even te checken of er geen specifieke ombudsdienst bestaat die voor jou kan bemiddelen. 

Op ConsumerConnect vind je een overzicht van een tiental specifieke ombudsdiensten

Is er geen specifieke ombudsdienst voor jouw situatie, dan kan je terecht bij de centrale Consumentenombudsdienst.

 

Klacht bij de lokale politie

Wanneer bovenstaande instanties je niet verder kunnen helpen of wanneer je een klacht wilt neerleggen omdat je het slachtoffer bent van een misdrijf, neem je best contact op met de lokale politie. 

Dat kan in het plaatslijke politiekantoor of via het digitale loket van de federale politie: 

https://www.politie.be/police-on-web/nl/

Dat doe je best wanneer je het slachtoffer bent van diefstal, vandalisme, bedreigingen, stalking, geweld, oplichting, wraakporno…

Met dit artikel ondersteunen wij de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties.

Kijk uit voor phishing