Of je nieuwe zaak een succes wordt of niet? Dat hangt van verschillende factoren af: je businessplan, je bedrijfsconcept en je voeling met de doelgroep bijvoorbeeld. Maar ook: de naam van je zaak. Vier redenen waarom dat zo is.
(Ben je nog druk op zoek naar een sterke naam voor jouw zaak? Hier vind je enkele leuke brainstormtechnieken. Of klik hier voor de 5 kenmerken van een sterke bedrijfsnaam.)
1 Omdat je klanten een sterke naam beter onthouden
Een sterke naam is een naam die je klanten makkelijk kunnen onthouden, en omgekeerd. Daarom is een originele, prikkelende bedrijfsnaam zo’n goed idee. Een alliteratie in je bedrijfsnaam kan daarbij helpen. Maar ook semantische domeinnamen onthouden je klanten beter.
2 Omdat een sterke naam duidelijk maakt wat je doet
Een sterke naam is heel veel dingen, maar vooral ook duidelijk. Zo weten ook nieuwe klanten meteen wat je doet (en wat niet) en waar je voor staat. Maar: probeer toch ook wat origineel uit de hoek te komen. Een grappige naam is bijvoorbeeld niet altijd een goed idee.
3 Omdat een sterke naam het juiste imago uitstraalt
Je bedrijfsnaam geeft iets prijs over je zaak. Dat kan gaan over je bedrijfsactiviteiten, maar het kan ook subtieler. De ene naam klinkt bijvoorbeeld erg stoer (Harley Kapsalon), terwijl je dezelfde zaak met een andere naam een eerder lief imago aanmeet (‘t Knippende Kapstertje).
Een aantal lokale biermerken zijn hier echte meesters in. En wist je dat ook de klank van je merknaam (onbewust) heel wat over jouw zaak vertelt?
4 Omdat je klanten je zaak (online) makkelijker terugvinden
Het laatste voordeel van een sterke bedrijfsnaam? Klanten vinden je online makkelijker terug. Een goede bedrijfsnaam is makkelijk te onthouden én te spellen. Heb je een moeilijke bedrijfsnaam? Zo maak je toch een simpele url.
Ben je er nog niet helemaal uit? Twijfel je nog tussen verschillende namen voor je zaak? In dit artikel vertellen we welke namen je al zeker van je lijst kan schrappen.
Na het vinden van de perfecte naam voor je zaak kan je hier checken of ook de domeinnaam nog vrij is:
Is het webadres voor jouw idee nog vrij?
Anderen lazen ook:
-
Bedrijfsnaam bedenken? Zet eerst je bedrijfsconcept op punt.
02 mei 2022Een welomschreven bedrijfsconcept maakt een originele naam verzinnen veel makkelijker. Sta hier eerst uitgebreid bij stil voor je een reeks brainstorms inplant. -
Stap 2 - Aan de slag met onze brainstormtechnieken
Kleptomania, Brainwriting of What would Jean-Claude do? Gebruik onze 14 creatieve brainstormtechnieken om zo veel mogelijk leuke namen voor je zaak te vinden. -
Maak van elke creatieve brainstorm een succes: 4 tips die altijd werken
29 april 2022Creatieve brainstorms lopen vaak in het slop. Haal inspiratie uit deze vier brainstorming technieken.