test
Nieuws

Enkel op social media met je eigen zaak? Goed idee?

05 januari 2021

Een bedrijf met een LinkedIn- of Facebookpagina is vandaag de normaalste zaak van de wereld. Met de klantendienst van telecombedrijven en energieleveranciers communiceren we al eens via Twitter. Tegelijk wint Instagram aan populariteit omdat bedrijven er hun producten kunnen aanbieden als was het een webshop. En geleidelijk aan vinden bedrijven ook hun weg naar Snapchat, TikTok…

Elk kanaal lijkt geschikt om een bepaalde groep consumenten te bereiken of een commercieel doel te dienen. En toch blijft het noodzakelijk om een eigen website te hebben.

Hun platform, hun regels

Als je voor de online aanwezigheid van je eigen zaak uitsluitend op Facebook vertrouwt (of op om het even welk ander sociaal medium), is het alsof je een huis bouwt op grond die je huurt van iemand. Van iemand die je nauwelijks kent en ook niet heel erg bereikbaar is. Niet echt een goed idee dus.

Facebook bestaat al lang en zal niet onmiddellijk verdwijnen, dat is waar. Maar Facebook kan op om het even welk moment de spelregels veranderen, je content beheren (ook verwijderen), je pagina blokkeren… Niets weerhoudt Facebook ervan om morgen zijn algoritme aan te passen zodat je zorgvuldig opgebouwde bedrijfspagina niet meer verschijnt in de tijdlijn van mensen. Of  om bedrijfspagina’s betalend te maken. Je geeft je met andere woorden volledig over aan de grillen van Facebook.

Beheer je eigen content

Wanneer je Facebookpagina of een andere social media-account een extraatje is naast je website, waarmee je een breder publiek wil bereiken of net mensen naar je website wil lokken, is dat natuurlijk uitstekend. Op je website kan je makkelijk verwijzen naar je Facebookpagina, Instagram, Snapchat en alle mogelijke andere sociale netwerken waarop je aanwezig bent. Maar je website blijft het allerbelangrijkst.

Je website moet het centrale punt zijn waar je je contactgegevens en openingsuren deelt, waar je je diensten of producten aanbiedt en uitlegt, waar je foto’s van realisaties toont, je expertise deelt in blogberichten… Alleen daar heb je volledige controle over je content, over wat je deelt en hoe het eruitziet. Dat is voor je eigen zaak allemaal te belangrijk om volledig aan een andere partij over te laten.

Bovendien zet je vandaag heel snel en gemakkelijk een eigen website op. Er zijn heel wat bedrijven die eenvoudige content management systemen aanbieden. Je kiest een thema, je maakt enkele pagina’s aan en op een bijna speelse manier sleep je inhoudelijke blokken voor tekst, beeld, knoppen, formulieren… naar je pagina. Op een paar uur heb je een website gebouwd, zonder dat je enige technische kennis nodig hebt.

Als je zeker wil zijn dat je bedrijfspagina en je posts opgemerkt worden, zal je moeten betalen.

Wie niet betaalt, wordt niet beloond

Voor alle duidelijkheid: Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, Pinterest… zijn geweldige media. Alleen al omdat iedereen erop zit en je er in principe dus ook iedereen kan bereiken. Alleen wordt dat alsmaar moeilijker. Facebook en anderen zijn immers commerciële bedrijven die winst willen maken, liefst heel veel winst.

Het is de voorbije jaren heel duidelijk geworden dat Facebook en konsoorten volop inzetten op betaalde advertenties en gesponsorde posts. Als je zeker wil zijn dat je bedrijfspagina en de posts die je er deelt opgemerkt worden, zal je dus moeten betalen. Het generieke (niet-betaalde) bereik is tamelijk beperkt.

Belangrijk, maar niet het belangrijkst

Facebook en andere socialemediaplatforms zijn essentiële onderdelen van je digitale strategie, maar ze mogen niet je primaire focus zijn. Ze zijn een hulpmiddel om je doelpubliek te bereiken of uit te breiden, maar niet het centrale punt van je digitale strategie. Dat zou je website moeten zijn.

 

Heb je al een Facebookpagina maar nog geen website? Check alvast of je domeinnaam nog vrij is.

Met dit artikel ondersteunen wij de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties.